Shoppingtips

Jag är usel på att shoppa. Jag brukar tycka det är roligt i en timme ungefär, medan förväntningarna är höga och motivationen är på topp. Nu ska jag shoppa loss! brukar jag tänka. Skit i vad det kostar!

Jag brukar gå ut hårt och helt ofokuserat slita åt mig minst tio plagg som jag hänger över armen. Sen stormar jag till provrummet. Med första plagget brukar tvivlet komma. Nej, den här satt inte bra, för lös i armhålorna. I andra plagget ser röven konstig ut och det glappar i linningen. Nu gäller det att intala sig själv att det är kläderna det är fel på och inte en själv. Det är dock svårt att inte nedslås av det faktum att de flesta kläder känns gjorda för en 175 cm lång kvinna med smala ben, inte en hobbitt med oproportionerligt lång överkropp. Efter att den där timmen har gått, svetten lackar i armhålorna och jag knutit av och på skorna sju gånger kommer då bekräftelsen: Här finns inget för mig! Det slutar ofta med att jag kommer hem med en fin t-shirt till Joel och några roliga hundleksaker.
 
Inför gårdagens besök i den svenska huvudstaden hade jag således förberett mig lite annorlunda i hopp om att undvika detta shoppingfiasko. Jag ska dela med mig av mina heta shoppingtips i form av en lista. Håll till godo!
 
- Spendera några dagar innan planerad shopping med att Pinteresta på sökord som "style" och "outfits". Pinna allt du tycker att är snyggt och försök att hitta en röd tråd i vad som kan tänkas vara din stil.
- Välj ut högst fem plagg som du bestämmer dig för att du ska köpa. I mitt fall var det en skinnjacka, en mysig och varm sticktröja, en scarf, en skjorta och ett par svarta byxor som sitter löst.
- Lämna av eventuella medföljande tonåringar på Gröna Lund, ge dem mycket pengar så de hålls där länge. Har du yngre barn, lämna dem hemma!
- Se till att du är nykissad, mätt och nöjd. Ha nötter och en flaska vatten med dig i väskan in case of emergency.
- Ta två storlekar av varje plagg och börja med att prova den största. Nederlaget då något plagg är för litet kan vara förödande för klena shoppingnerver.
- Förbered några peptalks/ursäkter då tvivlet kommer smygande (speglarna är konvexa, provhytten är för liten, ljuset verkar missvisande m.m).
- Hittar du äntligen något snyggt som sitter bra, KÖP DET! (Jag har en ful ovana att med en suck hänga tillbaka helt passande plagg. Det kan vara att priset är snäppet för högt eller att martyren i mig spär på den självuppfyllande profetian om att jag aldrig kommer hem med någonting till mig själv!) 
 
Så hur gick det för mig igår? Bra faktiskt! Trots att jag bara fick med mig tre plagg från min lista, samt ett par shorts utöver det, kändes det som en lyckad shopping! Jag var målmedveten och höll humöret uppe! När jag hämtade upp tonåringarna, Joel och Tristan, från Grönan på eftermiddagen var vi alla tre nöjda och glada med dagen!
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp