Eftermiddagssurf

Då Johan ringde från Eckerö hörde jag direkt på rösten att han hade goda nyheter.
"Jag kör precis förbi Käringsund, idag blir det surf!"
Då man passerar Käringsund kan man få en bra skymt av havet utanför mellan kobbarna och på så sätt avgöra om det är värt att åka vidare på den skumpiga, smala och slingriga vägen ner till Röklobb - the ultimate surfställe! Jag och Joel tog med oss hundarna i bilen och slirade in via S Market för att handla vindruvor och Mariekex (obligatoriskt). 40 minuter senare kånkade vi ner våra kitar, brädor och dräkter nedför den slingriga stigen mot stranden.
 
 
 
Det blåste rätt hårt i mitt tycke och efter ett långt surfuppehåll var jag lite ringrostig. När det blåser på bra är det lätt hänt att man åker för snabbt över en våg och på så sätt får ett ofrivilligt hopp, vilket gör att man tappar balansen litegrann. Det var precis det som hände mig och jag ryckte i misstag till i bommen, själva styrhandtaget. Kiten fick kraft och drog iväg så jag slets upp ur vattnet, åkte som en projektil genom luften ett par sekunder innan kiten dök och jag med fasa såg vattenytan åter närma sig.
"Det här kommer göra ont" hann jag tänka. Kraschen slog luften ur lungorna på mig och huvudet fick sig en törn. 
 
 
Lite omtumlad, men levande, började jag spana efter brädan. Efter en krasch ligger den oftast några meter bakom dig och då måste man kryssa upp mot vinden liggandes i vattnet för att nå den. Det kallas att bodydragga då du släpar dig fram i vattnet utan bräda. Ibland surfar en hjälpsam kompis förbi, plockar upp brädan och kastar fram den åt en. 
 
 
Jag drog några repor till, men bestämde mig snart för att ge upp för dagen. Ibland finns inte rätta känslan, helt enkelt. Jag tycker mer om då det blåser lagom och jag har bättre kontroll. Det är väl en fråga om erfarenhet, antar jag. Större delen av gänget var lyriska över de goda förhållandena som rådde!
 
 
Jag hängde med hundarna istället.
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Britt:

Hmmm... Mariekex? 😳

Svar: Runda, platta kex du vet. Såna som BARN äter :)
Jenny

Upp