Utmanande nyheter

I tisdags var intervallträningen förlagd vid Vikingavallen i Jomala. Jag anade vad som komma skulle och mycket riktigt, det var dags att testa den nya hinderbanan!
Med underlag av sand består banan av 12 hinder. Du ska ta dig över balansbrädor, hoppa i däck, kränga över väggar, gå armgång och kräla med skägget i sanden. Vi körde 6 repor och jag tyckte det gick lite bättre för varje gång då man lärde sig hur man på bästa sätt skulle ge sig i kast med varje hinder. 
Det roligaste av allt var nog ändå att se så många barn som hängde vid banan. De var nytra på att testa på hindren och satt med armarna segervisst höjda då de bemästrat den avslutande höga väggen. 
Jag tyckte banan var rolig, lagom svår men ändå utmanande - ett perfekt sätt att variera träningen, utmana sig själv, sina kompisar eller familjen. 
 
När jag gick förbi Baltichallen häromdagen trodde jag först att två rymdskepp landat invid fotbollsplanen. Efter en närmare inspektion visade det sig vara nya träningsredskap till utegymmet. Övningarna utförs med egen vikt då du sitter eller står på en platta och pressar eller drar dig upp i dips, rodd eller axelpressar. Arm- och bencykling finns också, samt en trappa där du kan göra t ex vadpressar.
Jag som är lite av en maskinmotståndare fann inte övningarna särskilt effektiva och den feta gubben i blåställ på instruktionsbilderna var inte direkt någon motivationshöjare. Nåväl, som vanligt är det bara fantasin som sätter gränserna för hur man tar sig an en fysisk övning och då det blir min tur att leda tisdagsintervaller ska vi leka på rymdskeppen. Övningar som "axelpress med kompis i famnen" kanske blir aktuell...
 
 
Allmänt, träning och hälsa | |
Upp