Vinterförnekelsen.

Det borde inte komma som en överraskning att vi har fyra årstider och att vintern normalt brukar infalla någonstans i slutet av kalenderåret. Om man dessutom följt väderleksrapporterna som spår om att temperaturerna nu är på nedgång borde man ha förberett sig. Likväl har jag skjutit ifrån mig det faktum att det är hög tid att se över vinterdäcken. 
Is och snö lyste med sin frånvaro större delen av förra vintersäsongen och av ren snålhet valde jag att nöta ut det sista på de redan slitna vintertossorna. Jag hade ungefär sju dubbar kvar totalt på alla fyra däcken och de sprättade ju loss på sträckan Mariehamn-Saltvik strax efter däcksbytet.
 
Så nu står jag här, med fyra odugliga vinterdäck i förrådet och hoppas på att ett mirakel har skett. Kanske har en guds ängel sänts från himlen denna allhelgonaafton och skjutit in dubbar i däcken för att skona mig från en hemsk halkolycka 
Förmodligen inte.
Förmodligen behöver jag själv agera och betala för en kvartett nya tossor. 
 
 
Allmänt | |
Upp