SkördeFEST!

Skördefest på Åland - helgen då man beger sig ur huse för att besöka någon av de tjugotalet gårdar som står öppna för besökare. Barnen får klappa djuren, hoppa i höet, köra fyrhjuling och gå tipsrunda. Kött från gårdens djur finns till försäljning. Grönsaker, kryddor och äpplen köps direkt från producenten - åländskt, närproducerat och ofta ekologiskt. 
 
 
På Vestergårds i Lumparland fanns både glada grisar och söta kalvar.
 
 
Vi hade parkerat oss vid ett bord i solen på Haddnäs gård där vi slukade våra highland cattleburgare i giriga tuggor och sköljde ner med skördefestöl. Ölen smakade underbart i värmen! Men när jag klev upp från bordet var mina ben helt mjuka och det susade i öronen.
"Jag känner mig lite snurrig" sa jag, fnittrade och puffade svärmor Marit på axeln.
"Jaa, vad var det i den där ölen egentligen?" sa hon och tog tag i mig för att hålla balansen.
Johan gick före och skämdes - häva sig på fyllan mitt på blanka dagen. Bland barn!
"Lika bra att du kör" sluddrade jag och gav honom bilnycklarna.
Det var dags att bege sig mot nästa gård. Johan hade knappt rattat ut från parkeringen innan Marit hade vaggats till sömns i baksätet. Själv lutade jag huvudet mot nackstödet och vaknade upp i Godby.
 
 
När vi anlände till Karl Ers hade vi nyktrat i så pass att Johan vågade släppa ut oss ur bilen. Vi strosade runt bland det gedigna utbudet av rotfrukter, äpplen, havtornssaft och grönsaker som fanns till salu. Med en påse lök och några rödbetor traskade vi vidare till Marskogens lamm, där vi drack kaffe på Pub Svarta gumsen.
 
 
 
 
På kvällen anrättades en fantastisk höstmiddag i hemmet i Eckerö. Vi åt utsökt rådjursfilé, kryddad med b la fänkål, enbär och koriander. Vi hade rosépepparsås, krispig hasselbackspotatis och krämig rotselleripuré, samt coleslaw med morötter från Marits land. Stönande mätta och återigen halvlulliga av vinet däckade vi klockan halv tie. 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Fia D:

Haha, det var visst starkt öl de hade! Låter som en mysig dag på Skördefesten.

Svar: Eller så var det vi som var svaga :)
Jenny

Upp