Små saker, stora vinster.

Tre månader av mitt nya konsumtionsbantade liv har inte inneburit någon dramatisk omställning mot tidigare. De förändringar jag gjort är rätt små, skillnaden mot förr är att jag gör medvetna val och att jag håller mig till planen. 
 
- Inte köpa kläder
Hittills har jag varken längtat efter eller behövt något nytt plagg. Tvärtom har jag gjort mig av med kanske en tredjedel av kläderna i min garderob. Dessutom har shopstoppet inneburit en otrolig lättnad för en som mig, som "aldrig hittar något" i en klädbutik.
Nya löparskor behöver jag dock investera i denna månad, då mina nuvarande är tejpade med silvertejp. Det är ändå en hälsosam investering, tycker jag, och skorna använder jag nästan dagligen.
Behöver är ett nyckelord för den konsumtionsmedvetna människan och frågan man kan ställa sig då man är i färd med att investera i något är: "Behöver jag verkligen det här?" Ofta blir svaret nej.
 
 
 
- Inte köpa plastkassar 
Trots att jag inte köpt en plastkasse på tre månader är plastkasselådan fortfarande är helt full! Det är som att den fyller sig själv. Jag är i och för sig duktig på att återanvända kassarna, kommer alltid ihåg att ta med ett par stycken när jag åker och handlar och har någon extra i bilen i händelse av spontanshopping. Efter användning hamnar de i lådan igen, eller så blir de naturligtvis sopkasse. Målet är att utrota plastkassarna helt och istället använda en sån där reusable bag av modell större.
 
 
 - Ingen reklam, tack! 
Herregud så mycket papper som tidigare samlats på hög. Reklam som jag aldrig ens kastat ett öga på, som bara tagit plats för att senare förpassas till återvinningen. En enkel skylt på dörren ovanför brevinkastet och den bördan är bortblåst.
 
- Hållbara matinköp
Jag gör matlista och storhandlar en gång i veckan, det sparar mig både tid och pengar. Dessutom har jag dragit ner betydligt på köttkonsumtionen. I skolan serveras kött nästan dagligen, då kan vi äta annat hemma. Till helgen brukar vi laga rådjursstek av de djur som Johan fällde i höstas. 
Jag undviker att köpa kyckling av etiska skäl och fisk köper jag över disk i stället för odlade kvicksilverfirrar i frusna förpackningar. Jag väljer i första hand närproducerade grönsaker och oftast ekologiskt. Frukt äter vi sällan. 
 
 
Många bäckar små, brukar man ju säga. Och visst går det att göra skillnad med enkla medel. Det blir i slutändan en fin vinst. Inte bara för en själv, utan även ur ett hållbarhetsperspektiv. 
 
Allmänt, kläder, mat, miljö | |
Upp