(Riktigt) vegetariskt käk!

Under året har jag bestämt mig för att äta mer vegetariskt. Det är lätt att låsa sig vid att proteiner är lika med kött och emellanåt har jag haft rejäl idétorka när det kommer till att laga gott och proteinrikt vegokäk. Sojaprodukter eller andra köttsubstitut som qorn och seitan går bort. Det är helt enkelt inte gott och vill jag ha kött, så äter jag riktigt kött av god kvalitet. Dessutom är sojaprodukterna tveksamma av både hälso- och miljöskäl. 
 
Några favoriter har jag dock hittat som jag nu varvar med varandra:
 
 
Kikärtsbiffar är något som jag nu lagar med jämna mellanrum. Serveras gärna med rostad sötpotatis och för att smörja upp det hela: en kall sås på creme fraiche och fetaost eller tzatziki.
Soppor är enkelt vegokäk. Ett par favoriter som vi ofta äter är blomkålssoppa, spenatsoppa med ägg, nässelsoppa, ärtsoppa och fisksoppa.
En omelett kan man variera på hundra olika sätt. Fräs lök och en massa grönsaker, ös över ägg uppvispade med grädde, kryddor och toppa med ost.
Halloumi, krispigt stekt eller grillad på ytan, med coleslaw eller stekt vitkål.
 
Här är några andra lyckade vegomiddagar:
 
 
Rostad broccoli och sötpotatis med getost. På med pumpafrön och avnjut med kall vitlökssås.
 
 
Kryddig soppa på röda linser, krossade tomater och riven morot. 
 
 
Efter att ha ätit en utsökt vegoburgare på Gastropub Bodegan bara måste jag testa att laga egna!
Halloumi och fetaost mellan skivor av rostad sötpotatis, toppad med picklad rödlök och sotad purjolök.
Grönsallad och tzatziki till det.

 
Det som på bilden ser ut som gröt är i själva verket en soppa på jordärtskocka - resultatet av häromdagens kylskåpsrensning. Skockorna kokade jag i mandelmjölk, hade i lite vitlöksost, nån gräddskvätt och kryddade med salt, peppar och timjan. 
Bröden är i själva verket kikärtsbiffar, som jag testat att grädda i ugnen med mindre lyckat resultat. Men de blev goda med en rejäl klick smör och tjocka skivor av Ålans specialost!
 
___________
 
Dela gärna med er av era favoritrecept!


Allmänt, mat, miljö | vegetarisk mat | |
Upp