Jag hittade mig!

Mitt konsumtionsfria år går mott sitt slut. Från början var mitt mål med det här året att inte konsumera nya kläder, utan att enbart köpa det jag absolut behövde på loppis. Eftersom jag kände en enorm befrielse i och med mitt beslut, tog jag raskt steget vidare och förbjöd, eller snarare lovade, mig själv att över huvudtaget inte köpa kläder. Det ena ledde till det andra och strax hade jag bestämt mig för att inte konsumera något annat än mat och de förbrukningsvaror man handlar i livsmedelsbutikerna.
En klausul fanns dock och det var löparskor. Eftersom de jag hade sprang på sista versen gav jag mig själv lov att införskaffa ett par nya när behovet var skriande. Ända till april tog det innan jag efter många om och men hittade skorna jag letat efter.
 
Utöver löparskorna har jag gjort några avsteg i mitt köpstopp. Bilden nedan visar de inköp jag gjort under året.
 
 
I februari köpte jag i misstag två böcker från Emmaus. Jag glömde liksom helt bort mitt löfte och stod sen snopen och 8 euro fattigare med Fred Forsells bestsellers i näven. Men bra var de, det måste jag erkänna. Känn dig hedrad, Fred!
 
Eftersom jag slutade använda schampo i maj ansåg jag att en svinhårsborsten var en vettig investering. Schampot tar fort slut medan borsten, om man sköter den rätt, håller en hel livstid. 
 
I juni deltog jag och Tri-Marie i Uppsala triathlon. Vi båda iförda lånade trisuits, dvs. den tunna dräkten som liknar en brottardräkt som man har under våtdräkten i triathlon. Vi lyckades båda bra i loppet, jag kom på tredje plats och tänkte att jag faktiskt förtjänade att äga en alldeles egen trisuit!
 
Mascaran och foundationen kan väl nästan räknas som förbrukningsvara ändå?
 
Cykeltröjan kostade 3 euro på Emmaus. Det gick helt enkelt inte att låta bli!
 
Det som började med att jag ville skona mig själv från klädinköp har under året lett till så mycket mer. Jag har känt mig mer tillfreds med mig själv än någonsin tidigare. Jag har känt mig stolt över att jag äntligen har vågat sluta bry mig om det senaste modet, att äga den senaste mobiltelefonen eller att fylla hemmet med trendiga inredningsdetaljer. Jag har undan för undan skalat av mig masken, målmedvetet rensat bort skiten, tagit bort allt som inte hör hemma här. Och kvar står jag i ordningen och redan, rätt ojämn i frisyren och med få kläder på kroppen, men ändå en äkta person. 
 
 
Allmänt, Konsumtion, Rensa, kläder, tid | Konsumtionsfritt år | |
Upp