Baka bröd

Ni som har följt bloggen ett tag vet att det nuförtiden mest äts havregrynsgröt med ägg (Joel) och omelett (jag) till frukost i detta hem, vilket är väldigt billiga och näringsrika frukostar. Mackor äts det väldigt sällan och det är jag glad för, eftersom macka ofta betyder att pålägg behöver införskaffas. Tidigare har jag köpt Dahlmans skivade skinka, ett rätt dyrt alternativ, men det är ändå ett val jag gjort eftersom den är inhemsk och innehåller få (men ändock några) tillsatser. 
 
Jag brukar ändå baka bröd och ha i frysen. Johan äter gärna macka på morgonen (här kan ni läsa om hans rostmackeprocedur på morgonen) och då är det bara att ta fram och slänga i rosten.
 
Idag bakade jag ett gäng enkla semlor (frallor på svenska).
 
 
Det här morotsbrödet är ett fint substitut till köperostmackan!
 
 
 
Fördelarna med att baka själv är att:
a) man vet exakt vad brödet innehåller
b) man slipper tusenmiljoner brödpåsar i påslådan (de återanvänder jag när jag fryser in mitt egna bröd)
c) man slipper lika många vita påsförslutare
d) det är godare med hembakt
e) det är roligt att baka! Tycker jag.
 
De få gånger jag själv äter bröd ska det vara grovt och glutenfritt på bovete med mycket frön och tuggmotstånd.
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Åååh vad det ser smartigt ut, blev inspirerad. Vilka recept kör du på?

Svar: Jag brukar bara googla på det jag vill baka. Det glutenfria brödet kommer från boken Baka nytt!
Jenny

Upp