Ett blåbär i grönsakslandet

På ett litet område, i ett hörn längst bak i svärmor Marits frodiga grönsaksland, har jag min torftiga lilla odlingstäppa. Här sitter jag och krafsar bort ogräs så välvilligt bland lökarna jag satte tidigare i våras. Palsternackan jag sådde har försiktigt börjat kika upp ur jorden och på klena stängler kämpar den för att hålla sig vid liv. Helst smyger jag ner till landet när Marit inte är där, för jag känner mig som en elefant i en porslinsbutik mitt i allt det där fina hon trollat fram med sina gröna fingrar. Men mitt i allt dyker hon upp, i stråhatt och flanell, och kommer med goda råd och meddelar vilka grödor det är dags att skörda. 
 
 
Här är en del av fredagens skörd som fick lägga grunden till middag och efterrätt.
 
 
Rådjur marinerat i vitlök, timjan och oregano.
Nypotatis med rädisor och ruccola.
Rabarberpaj med grädde och färska jordgubbar.
 
 
 
Men på min balkong i stan börjar det hända saker!
Tomatplantorna har fått gula små blommor och snart får vi skörda paprika!
 
 
 
Små steg framåt för en odlingsnovis.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Rensa, mat | |
Upp