Sju veckor utan schampo

När jag i början på juni, i mitt då rätt grisiga hår, skålade in sommarlovet med mina kolleger dök ämnet om att inte tvätta håret upp. Naturbarnet, och tillika kollegan, Stefan undrade hur länge jag gått utan schampo. 
"Två veckor" svarade jag stolt.
Stefan tog en klunk öl och log överseende: "Själv har jag inte tvättat håret sedan 2001!"
Det har visat sig vara vanligare än jag trodde att folk väljer "no poo-metoden" och ett flertal har åtminstone testat att låta bli schampo för en period. Varför dessa har övergått till att schamponera håret igen vet jag inte, men jag anar att det är den där flottiga 2-3 veckorsperioden som fått folk att kasta in handduken. 
Som tur var är jag inte särskilt rädd för lite skit. Jag har hållit ut och såhär dryga sju veckor utan schampo börjar fettbalansen ha stabiliserat sig. Jag kan erkänna att jag stundom, med viss oro i rösten, frågat särbo Johan om jag inte luktar lite fuktiga strumpor efter en arbetsdag i täta skor längst in i hårrötterna. Då har han borrat in näsan i mitt barr (utan att grimasera) och svarat att det inte luktar någonting. Alls faktiskt! Och om det ser hemskt skitigt ut låter jag er avgöra genom denna bild, tagen igår!
 
 
Min svinhårsborste har varit en god investering, den drar jag igenom håret med friska tag varje dag och det är faschinerande hur mycket smuts och damm den tar med sig!
Utöver det har jag tvättat håret med bikarbonat (2-3 tsk i 3 dl vatten) och sköljt med vinäger (3 msk) och vatten (7 dl) vid ett par tillfällen. Denna procedur kan jag ändå tycka är överflödig, då jag nästan upplevt att håret blivit liksom tyngre och grisigare efteråt. Jag sköljer håret med endast vatten ungefär varannan dag och avslutar alltid med iskallt.
 
 
Jag slutade tvätta håret med shampo för att jag ville normalisera fettbalansen i håret och därför slippa fundera på om håret borde tvättas eller inte. Dessutom innehåller (de flesta) schampon mer och mindre miljöfarliga och tillika allergiframkallande ämnen som jag inte vill marinera barret i så gott som dagligen.
Jag tycker att håret känns tjockare, lite strävare och inte lika flygigt. Dessutom upplever jag att det har fått mer självfall än tidigare.
Den där friska känslan och härliga doften av ett nytvättat hår får jag inte längre, men det finns ju folk som slutar röka också.
 
 
 
Allmänt, miljö | sluta tvätta håret, no poo | |
Upp