Årets bästa investering!

Den här helgen har jag umgåtts med ytterst kompetenta däggdjur på både två och fyra ben. Två dagars apporteringskurs i hagar bland blommande vitsippor och kåta, brölande tjurar, på strandängar med frodigt gräs och längs långgrunt vatten vid en fantastisk sandstrand har sugit musten både ur matte och hund.
Men efter gårdagens session var jag nästan i samma mode som de testosteronstinna unghundarna som fanns på plats. Det bubblade i mig och jag hade tusen nya saker i skallen som var svåra att sortera. Inte heller hade jag några problem med att fysiskt aktivera mig senare på kvällen, då jag och Marie körde genrep inför kommande helgs triathlontävling. Jag var hög, helt enkelt!
 
 
 
 
Markering, dirigering, närsök och linjetag - det finns många begrepp att hålla reda på och lära sig inom apportering. Men det viktigaste jag tar med mig från kursen är att oavsett om du är människa eller hund fungerar inlärning på ungefär samma sätt. Vi vill göra rätt och vi vill bli belönade för våra ansträngningar. Vi blir obekväma och osäkra då vi blir bestraffade, för vi förstår inte alltid vad det är vi har gjort för fel.
Genom att ignorera ett felaktigt beteende och istället med mild hand visa vilket som är det förväntade beteendet kan vi plocka fram fantastiska förmågor, ovsett om det är hundar, ungar eller vuxna människor vi pratar om! 
 
 
 
 
Jag brukar säga att meningen med livet är att utvecklas som människa. Att känna att man går framåt i livet, hittar nya intressen och utmaningar som får en att ta nya vägar som kanske leder till något helt oväntat och oupptäckt. Man kanske lär sig nya saker om sig själv och till och med "hittar sig själv", hur klyschigt det än låter. 
Den här kursen har hittills varit årets bästa investering!
 
 
 
Allmänt, träning och hälsa | apportering, investering | |
Upp