Från ö till ö

Jag är hemma och vänder efter en vecka på Fuerteventura. Bergen och vulkanernas ö. Aloe verans ö. Getternas ö. Vindens ö... eller?
Tyvärr hade vi prickat in vår resa den enda veckan på året som det inte blåser på den annars så vindpinade ön och det blev endast två dagars kitesurf. Lyckligtvis finns det många andra saker att sysselsätta sig med på Fuerteventura, som att nöta röven i de många vattenrutscharna i Acua water park i Corralejo, ta en skumpig roadtrip längst ner till södra spetsen av ön, hyra cykel och knota i en 6 km lång uppförsbacke för att skåda utsikten vid faro de la Entallada, spela beachvolley och träna vågsurf på stranden i El Cotillo. 
 
 
 
Kitesurf på Flag Beach i Corralejo.
 
 
 
På Acua water park hade vi skoj i flera timmar!
 
 
 
Stränderna i El Cotillo var oslagbara, här vill vi bo nästa gång!
 
 
 
Faro de la Entallada låg högt uppe på ett berg. Jag fick hejjarop och tummen upp av bilisterna som passerade då jag mödosamt knotade uppför de slingriga vägarna.
 
 
Johan på Fuerteventuras sydligaste spets, Peninsula de Jandia.
 
 
"Möglig korv" är det obligatoriskt att ha med sig till stranden!
 
 
På El Roque de los pescadores i El Cotillo åt jag en fantastiskt god snapper!
 
 
 
 
Sista dagen hyrde vi vågbrädor, jag tyckte det var lättast att åka på skummet!
 
 
I Fuerteventura är man rädd om sitt hav och med Clean ocean project vill man skydda stränderna från nedskräpning med devisen att plastpåsar är havets dödligaste rovdjur. Jag gjorde min del och hade med mig en liten tygkasse hemifrån som jag tog med mig varje gång vi åkte till Mercadonan för att handla.
Vatten var vi tvugna att köpa på flaska, men vi köpte de större 5 liters dunkarna och fyllde på i mindre flaskor då vi drog iväg på strandhäng.
Naturligtvis blev det ingen shopping under resan, förutom att Joel fick sig ett par shorts (som han behövde) och en tisha i födelsedagspresent. 
Tyvärr kan dessa små faktorer inte kompensera det massiva koldioxidutsläppet från det chartrade flygplanet vi åkte i, samt alla de milen vi färdades i vår hyrbil...
 
Idag reser vi till en annan ö för att fira midsommar. Här finns inte så många getter, desto mer huggormar, rådjur och älgar (och en åsna som heter Gunnar). Inte heller växer det någon aloe vera här, men blåbärsris och enbuskar är det gott om. Några maffiga berg ligger inte på ön, men ändock fina klippor av grå granit. Om Fuerteventura var en underbar ö, är Kumlinge själva paradiset!
 
Allmänt, Konsumtion, miljö | Fuerteventura, kitesurf | |
Upp