Det kostar inte att ligga på topp!

"Ska du sluta träna?" frågade tjejen i kassan när jag för några år sen högtidligt delkarerade att jag ville säga upp mitt guldmedlemskap på den lokala träningsanläggningen.
Nä, sluta träna gör jag aldrig. Däremot hade jag insett att utgifterna för mitt medlemskap inte kändes skäliga mot den tiden jag faktiskt spenderade på gymmet. Det fina guldkortet, som kostade mig över 600 euro i året, låg och brände i plånkan som en ständig påminnelse om att jag borde träna mer. Tider för gruppträning skulle bokas och som förälder kan det vara svårt nog att få ihop dagarna med skjutsar, läxläsning och middag. Det passade inte mig. Jag fick helt enkelt "nöja" mig med den ack så underskattade hemmaträningen. Träning är inte enbart det du utför på ett gym, i en gruppträningssal eller crossfitbox. Träning är löpning. Träning är cykling, skidåkning och simning. Du kan träna utomhus, på vardagsrumsgolvet eller i tvättstugan. Du kan träna precis var som helst och det behöver inte kosta en cent!
 
 
 
Fördelar med hemmaträning
1. Du kan träna på de tider som passar dig. Du slipper eventuella bokningssystem för gruppträning (och straffavgift då du glömt att avboka pga oförutsedda händelser).
2. Du sparar tid genom att du slipper ta dig till och från gymmet.
3. Du sparar en massa pengar. För en relativt liten slant har jag inhandlat några kettlebells, en yogamatta och gummiband vilka jag styrketränar med hemma. 
4. Du får hunden/barnen rastade på samma gång. Luna och Nemo hänger gärna med på löprunda. Ta med ungarna till lekparken, gör knäböj medan du svingar gunga, gör pullups i klätterställningen och armhävningar med ett par glada småglin på ryggen.
5. Utomhusträning = frisk luft!
 
Jag vet att det krävs ett mått av disciplin för att faktiskt få arslet ur vagnen och plocka upp de där hantlarna från köksgolvet då soffan för tillfället känns som ett mycket bekvämare alternativ. 
 
Här är några tips som kan hjälpa:
1. Gå ihop med några polare och starta en träningsgrupp.
En gång i veckan blir jag pushad av mina kompisar i vårt "Sporty Crew" där vi kör intervaller kombinerat med styrka. Vi turas om att vara instruktörer och det är också utvecklande för en själv att tvingas hitta på nya och roliga pass.
2. Ha ett mål med träningen.
För mig är detta av yttersta vikt. Genom att anmäla mig till diverse lopp blir jag motiverad till att ta mig ut på den där löprundan, cykelturen eller nöta på varv efter varv i skidspåret. 
3. Träna med Youtube!
Där finns en uppsjö instruktörer som mer än gärna piskar dig till att göra den där sista burpeen! Yoga t ex gör jag framför Youtube, med min virtuella favoritinstruktör Lesley Fightmaster.
 
 
 
 
Allmänt, träning och hälsa | |
#1 - - Jenny Andersson:

Mitt hemmayogatips! Om du vill testa en annan favorit kan jag rekommendera min - Fiji McAlpine på www.doyogawithme.com

Svar: Tack Jenny, ska kolla in det! :)
Jenny

Upp