Tänk på barnen i Afrika

I detta hem kastar vi ingen mat. Maten är för mig en rätt stor utgift varje månad, även om jag lyckats kapa kostnaderna en hel del genom planering och storhandling.
Jag arbetar heltid för att föda min lilla familj. Jag armbågas vid grönsaksvågen och köar vid köttdisken för att få tag i de där råvarorna. Jag bär upp de där tunga kassarna för sex trappor så händerna tappar blodcirkulationen. Jag står vid spisen och lägger ner tid och omsorg för att vi ska äta en god och näringsrik middag. Att kasta bort mat är rent av respektlöst! 
 
Jag lagar middag varannan vardag, de övriga vardagarna äter vi rester. Smårester som inte räcker ens till en halv portion sparas ändå i en liten pyts i kylen. Det finns alltid en omelett som kan förgyllas med en matsked tacofärs, ett par strimlor bacon, en torr ostkant eller en halv tomat. Jag förlitar mig på mitt välutvecklade lukt- och smaksinne för att avgöra om en vara blivit dålig. Ibland får jag rycka in som mjölktestare åt Joel, då han inte är helt övertygad om att mjölken som "gått ut" för en vecka sen faktiskt går att dricka.
 
Enligt Naturvårdsverket slängs det ungefär 1,3 miljoner ton mat i Sverige varje år! Matsvinnet är en stor miljöbelastning, produktionen av maten som slängs motsvarar 3 procent av den totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. För att inte tala om den etiska aspekten. Vi måste "tänka på barnen i Afrika", trots att vi inte kan skicka en halväten hamburgare tvärs över Atlanten. Men genom att göra bättre val och faktiskt äta upp det vi köper, kanske vi har råd att lägga en slant till någon organisation som hjälper de som har det sämre ställt.
 
 
Denna soppa var resultatet av en ovanligt lyckad kylskåpsrensning. Blomkål, morot och lök. Kokosgrädde, lite smulor av fetaost, salt, peppar och curry. Ringla över olivolja och strössa med ett gott flingsalt.
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp