Äta ute.

När jag och särbon Johan ska träffas till helgen är den viktigaste frågan: "Vad ska vi äta?"
Mat är viktigt för mig, såväl hälsomässigt som socialt. Att laga sin egen mat, tillsammans från grunden, med ett glas vin och musik som skvalar i bakgrunden slår alla restaurangbesök i världen!
 
Det är väldigt sällan vi äter ute, av följande anledningar:
 
1. Det är dyrt
Vad kostar en varmrätt i á la carten? 25-30 euro? För det priset kan vi äta hemma i tre dagar - frukost, lunch och middag. Dryck inkluderad.
En enkel bistromeny är givetvis billigare. Käkar man en svettig kebab från den lokala grillen kan man komma undan med kanske en tredjedel av priset, men billig snabbmat blir lätt en dyr vana om man äter det för ofta. Jag är glad att jag "får" mat i skolan och slipper uteluncher. Sådana måste ju verkligen ruinera folk!
 
2. Det är för små portioner
Trots en utsökt rätt som är vackert upplagd kan jag inte bortse från det faktum att många restaurangbesök lämnar mig otillfredsställd på grund av att det är för lite mat! Sen sitter man där med sin renskrapade tallrik och gnider låren av frustration, medan servitören kommer och viftar med dessertmenyn för att inleda en i frestelsen efter en dyr chokladfondant. I miniatyrformat. Nä. 
 
3. Det är ofta godare med egen mat
Då man lagt ner tid och kärlek på sin egen favoriträtt, kryddat den efter egna behag och tillrätt precis det man är sugen på att äta finns det inget som smakar godare! 
 
4. Man vet inte vad det är man äter
Kommer oxfilén från ett antibiotikamatat djur i Argentina? Är grönsakerna hitforslade från andra sidan jordklotet? Är kycklingen genmanipulerad? Det är sådana frågor du kan ställa och säkert få svar på, men lagar du egen mat vet du helt säkert var råvarorna kommer ifrån. 
Det finns flera åländska restauranger serverar närproducerade råvaror i sina menyer och det är dem jag i första hand väljer att äta på. 
 
 
 
Lyx är att få plocka fritt från svärmor Marits grönsaksland!
 
 
Lyx är att få äta garanterat antibiotikafri rådjursbock som sprungit i Eckeröskogarna!
 
 
 
 
 
 
Allmänt, mat | |
Upp