Grattis! Här får du lite tid!

 
I går firade jag min BFF Linda, som fyllde år tidigare i våras. Till födelsedagen fick hon inget paket av mig, istället gav jag ett kort med löftet om ett träningspass och en middag hemma hos mig. Efter en kettlebell HIIT workout ute på gården och en promenad i solen lagade vi tacopaj med guacemole och sallad. Vi sörplade vin, snaskade på salmiakmandlar och fick chans att prata ostört om sånt där som behöver avhandlas med jämna mellanrum, men som man sällan hittar tid till i det så kallade livspusslet.
 
 
De flesta vuxna människor har allt vad de behöver (och inte behöver) idag och många har råd att skaffa sådant de önskar sig. Det vi vuxna kanske mest av allt saknar är tid. Med 8 timmars arbetsdag, den dagliga markservicen på hemmafronten, omsorg över barnen och de egna intressena kommer ofta relationerna med familj och vänner i tredje hand.
 
Jag läste någonstans att det genomsnittliga barnet i Sverige har över 500 leksaker och jag tror flera föräldrar kan skriva under på att deras ungar har allt för mycket prylar. Istället för att uppvakta med en leksak, som snart glöms bort bland de 499 andra, kan du bjuda på ett biobesök, ta med glinen till ett lekland, åka till badhuset eller gå på museum. Barn uppskattar att få hänga på tumis med en nära vuxen och föräldrarna uppskattar egentiden de får när ungarna är ute ur huset ett par timmar!
 
Att ge av sin egen tid, skapa gemensamma minnen och samtidigt vårda relationerna är kanske den bästa presenten!
Allmänt, Konsumtion, tid | |
Upp