Hållbar klädkonsumtion

Karin M. Ekström är professor på Högskolan i Borås och forskare med inriktning på konsumentbeteende. Igår föreläste hon på Ålands kulturhistoriska om Klädkonsumtion i ett hållbart samhälle, som en av programpunkterna i "Åland minskar avfallet-veckan".
När jag parkerade mig på en av stolarna i salen kunde jag inte låta bli att nyfiket studera människorna som satt omkring mig. Är det typiska bohemer med hemstickade koftor i återvunnet garn som går på sådana här föreläsningar? Men nej, de flesta såg ut ungefär som mig, i jeans och tröja. Majoriteten var kvinnor, men en handfull män hade ändå bänkat sig för att ta del av föreläsningen.
 
 
Varför konsumerar vi så mycket idag?
Klädkonsumtionen ökar kraftigt för varje år. Anledningarna är bland annat att det är billigt att köpa kläder idag. Man ser också ett ökat modeintresse och i och med att vi har en bättre ekonomi nu än förr, har vi råd att förnya garderoben oftare. De stora klädkedjorna följer inte längre säsongerna, utan har har konstant nyheter till billiga priser, så kallat fast fashion, där kläderna ofta är av dålig kvalitet. Karin menar att det även finns en symbolisk handling i vårt konsumentbeteende. Genom modet vill man visa sin identitet, status och känna gemenskap. Många människor är heller inte medvetna om konsumtionens påverkan på miljön. 
 
Konsumentbeteende.
För att minska konsumtionen behöver vi förstå vad som driver människor till överkonsumtion. Karin menar att allt ansvar inte kan läggas på konsumenten. Även designers och producenter har ett ansvar. Media också, naturligtvis, som lockar oss till att hela tidern vilja förnya oss med t ex heminredningsprogram. Kommersiella jippn, som Black Friday och Singles day, gör också sitt bästa för att driva konsumtionen framåt. 
 
 
 
 
Vad är då konsekvenserna av denna överkonsumtion?
Att producera kläder är även en stor miljöbelastning. För att producera 1 kg bomull går det åt mellan 7000-29000 liter vatten. Vattenmängden som går åt för att tillverka ett par jeans är 20 000 liter och dessutom ger det ett koldioxidutsläpp på 9 kg, samt utsläpp av giftiga kemikalier.
SVT:s Uppdrag granskning avslöjade i veckan hur kända klädkedjor, som t ex Lindex, H&M och Ellos bränner tonvis med oanvända kläder varje år. Plagg som istället skulle kunna återanvändas. Även privatpersoner är "duktiga" på att bidra till det textila sopberget. I Sverige slänger man 8 kg kläder per person varje år. Hela kläder, märk väl. För att undvika detta sopberg behöver konsumtionen minska och som första steg är det kanske så att den omedvetna klädkonsumenten behöver få skolning i att shopping inte är ett hållbart fritidsintresse. Vi behöver få till ett ändrat beteende och utveckla ett enkelt fungerande system för klädåtervinning. 
 
Vad kan du som konsument göra?
Minska dina klädinköp, handla det som du verkligen behöver och köp plagg av god kvalitet för långsiktigt bruk, snarare än att haka på fast fashiontrenden. 
Vårda och laga dina kläder. Du behöver inte tvätta plaggen efter varje användning, det kan räcka med att hänga dem på vädring. Lappa själv dina trasiga plagg, eller lämna till skräddare/skomakare.
Handla på second hand, redesigna och sy om. 
 
 
Och på tal om konsumentbeteende, ni har väl inte glömt att det är En köpfri dag idag? Jag har i och för sig köpt en liter mjölk, men det kanske inte räknas?
 
Länkar:
En värld utan sopor
Slow fashion (blogg)
 
 
Allmänt | Black Friday, En köpfri dag, klädkonsumtion, slow fashion, Åland minskar avfallet, konsumentbeteende | |
Upp