Nu blir jag Martha!

I onsdags var jag inbjuden till Ålands marthadistrikt för att berätta om mitt konsumtionsfria år. Det var lite lustigt att jag fick frågan om att komma till marthornas onsdagsfika, då jag precis läst boken Martha - nu (av Gisela Linde och Eva Eriksson). Efter att ha läst boken insåg jag att det inte bara var gummor över 75 som var Marthor, och att flätstickning inte var en särskilt stor del i föreningens arbete. Tvärtom verkade många marthor vara väldigt lika mig själv, då de strävar mot en ekonomiskt och ekologiskt hållbar vardag.
 
25 personer hade samlats i Röda korsgårdens matsal för att dricka kaffe, äta kaka och höra mig berätta bland annat om vad som fick mig att sluta köpa kläder, varför jag kastade ut min teve och slutade tvätta håret
 
 
Det kom vänner och bekanta.
 
 
Nya bekantskaper. 
 
 
Och här har vi Marthadistriktets glada projektkoordinator Jeanette till vänster.
 
Många delade med sig av egna tips och erfarenheter och efter att jag pratat klart slog jag mig ner vid ett bord och hamnade i intressanta diskussioner med en blandad skara människor. Vi hittade ändå många gemensamma nämnare, trots att en bodde i en lägenhet i Seattle och en annan med en skock höns på en gård i Lumparland. 
 
 
När jag avslutat mitt lilla föredrag fick jag den här boken i gåva. Maria Österåker skriver om sin och familjens väg till självförsörjning, bjuder på många tips och andra klokskaper som att "sätta mera tid på livet och mindre tid på arbetet."
 
 
Den fina kvällen avslutades med att jag signade upp mig som marthamedlem.
Trots att jag inte behärskar flätstickningens ädla konst!
 
 
 
 
 
Allmänt, Konsumtion, kläder, miljö, tid | martha | |
Upp