Chili con carne utan svinn

Idag kokade jag en god chili con carne på prima ekokött från Haddnäs gård. Istället för att hälla ut spadet från de vita bönorna i vasken tog jag tillvara på det och började läsa på vad det kunde tänkas användas till. 
Aquafaba kallas vätskan från bönorna och genom att vispa den hårt blir det till ett vitt skum, likt äggvita.
 
Fröna från torkad chili och paprika har jag förhoppningar om att ska bli en god skörd till sensommaren!
 
Jag bestämde mig för att göra chokladmousse med aquafaban som bas. Det tog lite tid med vispen, men småningom kunde bunken vändas upp och ner, precis som när man vispar äggvita. Jag måttade i två msk kakao, samt två msk honung. Sen drog jag igång vispen igen. Skummet "smalt" lite grann och blev till en rätt lös smet. Jag slevade upp en nätt portion, toppade med frusna blåbär och serverade till min lilla sjukling här hemma.
 
 
Joels kommentar efter smaktest: "Är det bara jag, eller är det väääldigt salt?"  
Jag, som har lite annan typ av smaklökar, tyckte det var fullt ätbart och slevade övertygande i mig av den saltsöta moussen. Fast godare har jag ätit.
 
 
 
Kanske aquafaban lämpar sig bättre till vegansk majonnäs? Ska testa det nästa gång det blir chili con carne.
 
Några fler vätskor man kan spara är:
 
Potatisvatten, dvs kokvattnet från potatis. Låt svalna och servera växterna för extra näring. Potatisvatten lär också vara bra som människodryck, då det höjer ph-värdet i kroppen (man kan också skiva eller riva rå potatis i kallt vatten, låta stå över natten och sen dricka potatisvattnet).
 
Avkoket från andra kokta grönsaker innehåller mycket näring och kan serveras till såväl människor som hundar.
 
När jag lagade yoghurt för någon vecka sedan, sparade jag och frös ner vasslen. Den kan användas som vätska i brödbak.
 
Spara lite av vattnet då du kokat pasta och häll i såsen. Den ger smak och gör att såsen tjocknar. Risvatten ska vara bra ur många hälsoaspekter, t ex för att motverka diarré och illamående, förebygga och bota förstoppning, samt bra för hud och hår.
 
Allmänt, Jenny testar, mat, träning och hälsa | aquafaba, chokladmousse, spara avkoket | |
Upp