Bloggserie - Jenny testar

Jag tänker dra igång en bloggserie: Jenny testar. Jag har skrivit ner en lång lista på intressanta grejer jag är sugen att testa på och den första prövningen kör jag igång med på måndag!
 
Idag produceras det så mycket sopor i Finland att vi har svårt att ta hand om dem. Myndigheterna försöker hitta styrmedel för att öka återvinningen utan vidare resultat. Eftersom det är billigare att skicka kommunala sopor för förbränning till Sverige, körs balar med skräp kors och tvärs genom Finland till Sverige för att vi ska bli av med dem. Det brännbara restavfallet vi ålänningar producerar skickas till Vattenfall Värme Uppsala Ab för energiutvinning. En viss mängd sopor "behövs" alltså för att förse samhällen med fjärrvärme. 
 
Men för att vi inte ska drunkna i vår egen skit tänker jag att det är min medborgerliga plikt att hjälpa fosterlandet på fötter genom att se till att producera så lite skräp som möjligt. Därför blir den första prövningen att leva en vecka zero waste lifestyle, som är precis vad det låter som: att man lever utan att producera något (eller väldigt lite) avfall. Istället väljer man bort överflödet, återanvänder så mycket man kan, skickar en del till återvinning och komposterar resten. 
 
De fem R:en guidar en in i zero waste-livet:
 
- Refuse (vägra)
- Reduce (begränsa)
- Reuse (återanvänd)
- Recycle (återvinn)
- Rot (ruttna)
 
Jag tycker jag lever hyfsat bra enligt punkterna ovan, men det finns massor jag kan bättra mig på! Jag tror att den största utmaningen kommer bli att handla mat och livsmedel eftersom i princip varenda en vara är förpackad och inplastad, så här gäller att planera inköpen noggrant!
 
 
På måndag alltså!
 
 
 
Allmänt, Hållbarhet, Konsumtion, mat, miljö | zero waste week | |
Upp