Laga egen yoghurt

Den här helgen har jag ägnat mig åt diverse husliga saker. Hemmet har röjts på totalt 21 onödiga föremål som jag lämnat till Emmaus, jag har bakat bröd och fyllt frysen och äntligen tagit itu med yoghurtskoket som jag så länge varit sugen att prova på. Med lite modifikationer var det verkligen ingen konst alls!
 
 
Värm en liter helmjölk, 3%, till ca 90 grader.
 
 
Låt mjölken svalna till ca 45 grader och häll en deciliter i en skål. Rör i 3 msk naturell yoghurt av valfri nationalitet i mjölken. Jag tog rysk och nu är jag mitt i allt fylld av ånger och skam över varför jag inte köpte den åländska!
 
Hursomhelst.
 
Yoghurten fick vila i sin kastrull med locket på i rumstemperatur över natten. Jag fick knappt en blund i ögonen och vaknade snortidigt morgonen därpå, så förväntansfull var jag över att få se resultatet. Besviket kunde jag konstatera att "yoghurten" var helt lös och simmig. Då lade jag ugnen på svag värme och tjoffade in kastrullen för att ge bakterierna en liten skjuts. Efter ett par timmar stängde jag av ugnen och lät yoghurten gosa i eftervärmen ytterligare någon timme. 
 
 
Med högtidlig hand lyfte jag sen på locket till kastrullen och tänka sig!
Tjock och frodig, lite grynig i konsistensen, låg min förädling och bara väntade på att smakas av.
 
 
Jag lyckades ändå hålla mig till tåls, pytsade över joggisen i en glasburk och lät den kylas till morgonen därpå då jag vild av hunger slevade åt mig lagom generöst, rörde om så den blev lenare i konsistensen och spetsade med en näve frusna blåbär.
 
Ryssen som blev över i kylen kanske får bli grekisk tzatziki här i veckan. För nu har jag ju min egen yoghurtkultur att använda till nästa kok!
 
 
 
 
 
 
Allmänt, mat | laga egen yoghurt | |
Upp