Mattfritt

Det är roligt att följa med facebookflödet och se att det är så många som börjat prylbanta och rensa upp i hemmet såhär i början av det nya året. Många med mig har anmält sig till Keep it Simples 30 dagars utmaning för att organisera och få ordning hemma. Första dagen handlade om att fokusera på utmaningen, kolla upp vilka ställen man kan lämna in sina avyttrade prylar och som en frivillig bonus införa köpstopp under tiden som utmaningen pågår. I dag är utmaningens fjärde dag, som också är den första då man faktiskt ska rensa ut någonting (lite väl långsam takt i min smak) - en "nedersta låda", men jag blev tvungen att forcera och redan nu ge mig i kast med dag 8, då balkongen ska redas upp. I morgon kommer nämligen husets alla balkonger att inspekteras inför stundande renovering och jag har faktiskt en del bråte i vägen där.
 
 
Mattor, till exempel - ett riktigt otyg. Samlar mest smulor, grus och hundhår. Skrynklas under stolsben och kilar fast sig i dörrar. När man bor på tredje våningen blir det dessutom ett helt projekt att bära ut, skaka och bära upp de otympliga styckena. Därför beslöt jag mig för att lämna kvar endast mattan i vardagsrummet medan resten förpassades till balkongen där de nu ligger i en trave och väntar på dom. Ett par solblekta stackare hamnar nog på majbrasan i vår, medan de lite mer hållbara plastmattorna bortskänkes. Farmors hemvävda trasmatta kommer jag ta till stugan, där såna där farmöderliga trasmattor gör sig bäst.
Mattor ger en ombonad känsla, verkar ljuddämpande och visst är det mysigt att sätta tassarna på en lurvig rugg istället för kalla laminatgolv, men jag som är praktiker framför estet tycker att fördelarna med lättare städning och färre irritationsmoment faktiskt överväger.
 
Farmor, Kumlinges egen järnlady, var den som bestämt såg till att mattbryggan lades ut varje sommar.
Där blötte hon dem i havet, skrubbade dem skonsamt rena med borste och tallsåpa och lade dem att torka på solvarma berg. <3
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Konsumtion, Rensa | prylbanta, köpfritt, mattor | |
Upp