Önska är bra, men man kan inte få allt!

Bea Johnson rullade igång zero wasterörelsen för tio år sedan och är nu en namne med själva uttrycket. Under min zw vecka lyssnade jag på en del föreläsningar med denna guru, som är ett levande bevis på att man kan leva minimalistiskt och skräpfritt och ändå se ut som ett bombnedslag - så chic och fräsch, trots att hon äger typ tio klädesplagg och handlar allt på second hand. Fast allra mest faschineras jag över hur hon lyckas bibehålla sin livsstil med två tonåringar i hemmet!

Ungdomar vill gärna ha en massa nya saker: datorer, mopeder, kläder och telefoner. Helst det senaste av allt och gärna på direkten, trots att det inte finns med varken i deras, eller föräldrarnas, budget. Själv står man lite på sidan om med uppkavlade loppisärmar och rör i grytan med middagsrester och biter sig lite i läppen varje gång det önskas något nytt. Att sucka och himla med ögonen är ingen bra strategi, för visst är det viktigt att ha önskningar i livet, vad vore det värt annars? 

Istället får man genom sitt eget konsumtionsmönster och beteende visa sin ståndpunkt i frågan och låta en till synes handlingsförlamad tonåring, som knappt kan fixa en enkel grej som att plocka undan tallriken från bordet, bli imponerande uppfinningsrik och driftig när hen dealar och införskaffar sig vad hen än önskar. 

Föräldrar är skyldiga sina barn omsorg och trygghet. Vi ska uppfylla deras behov och skaffa dem vad de behöver. Föräldrar är inte skyldiga att uppfylla minsta lilla önskning, för vad lär sig barnen av det? Jo, att det mesta kommer gratis och inget är värt att jobba för, samtidigt som man tar ifrån dem känslan av stolthet då de lyckats med att själva uppnå sin önskan. Dessutom får deras saker ett betydligt högre värde när det är något de själva ansträngt sig för att skaffa.

Självklart faller jag också i fällan ibland när min ende son står där med darrande underläpp och "alla andra får". Men när han blir glad och tacksam över ett par långkalsonger som jag köpte för en femma av en kollega igår, då vet jag att vi är på rätt spår!

Allmänt, Hållbarhet, Konsumtion, kläder | |
Upp