Zero... minimum... very little waste week.

Zero waste veckan har väl börjat sådär. Jag har ställts inför flera utmaningar redan och har med snopen min fått acceptera att detta nog inte var så lätt som jag hade trott.
 
För det första blev jag ställd då jag igår tog mig en titt i skafferiet. Påsar med mjöl, havregryn och nötter stod i givakt och väntade på att bli tömda så att jag skulle tvingas fylla min sopkorg med dess hölje. Men jag tänkte inte låta dem vinna över mig, så jag tillredde en god restmiddag och slog mig ner för att njuta av segerns godheter. Telefonen ringde när jag hade första tuggan halvvägs mot munnen. 
"Jag har soppatorsk! Kan du hämta mig?" 
Suck.
Hämtar stelfrusen ungdom, skjutsar nämnda ungdom till macken och fyller dunk med bensin. Och så vill han ha middag. Fast han tidigare meddelat att han inte skulle äta hemma. Och alla resterna låg ju och blev kalla på min tallrik, så jag svängde in vid butiken och köpte en påse kycklingpytt. Halvfabrikat av värsta sorten liksom. Iklädd snuskig påse. Usch!
 
Senare på kvällen när jag skulle koka te var det dags igen då jag mitt i allt ställdes inför det faktum att en god kopp yogite skulle kosta mig såväl tepåse som förpackningen den omslöts av. Kokaren bubblade och hetsade mig i min beslutsångest och efter att jag skrikit något om att den här dagen redan var förstörd, rev jag upp förpackningen, slängde i påsen, fyllde koppen och drack mitt te som lämnade en bitter eftersmak.
 
Det är lätt att fokusera på nederlagen, jag får inte glömma allt bra jag gjort under mina två första dagar som zero wastare:
- Bidéduschen har äntligen kommit till användning!
- Jag samlade ihop en trave med äggkartonger och åkte förbi Glada hönan på väg hem från jobbet. Jag fick två av kartongerna fyllda med 30 vackert bruna ägg och resten av kartongerna tog de glada hönsens matte tacksamt emot.
- På jobbet har jag uppmanat eleverna att ta endast en pappershandduk då de ska torka händerna.
 
 
I morgon ska jag handla. Det ska bli spännande!
 
 
Allmänt, Hållbarhet, Konsumtion, miljö | zero waste week | |
Upp