"Som att äta hö" - Vegetariska veckan dag 1

Fylld av självförtroende ställde jag mig vid spisen denna eftermiddag för att tillreda den första officiella vegomiddagen i Projekt Vegetariska veckan. Jag körde ett säkert kort, något jag lagat förut, för att vara säker på att rätten skulle falla min kritiska tonåring på läppen. Här kommer nu receptet och Joels utlåtande.
 
Kikärtsbiffar med rostad sötpotatis och gurkmajjo
 
 
Rostad sötpotatis
Värm ugnen till 250 grader. Skär sötpotatisen till pommes, gärna med skalet på. Lägg på plåt och gno in dem med olivolja, salt och peppar. In i ugnen ca 30 minuter.
 
Biffarna
ca 500 g kikärter
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
ca 1 msk hackad persilja
1 ägg
1 msk fiberhusk
1 msk olivolja
2 msk garam masala
1 tsk spiskummin
salt och peppar efter smak
 
Mixa kikärter, lök och persilja. Tillsätt ägg, olivolja, fiberhusk och kryddor. Mixa igen till önskad textur. Låt smeten vila en stund och gör under tiden gurkmajjon.
 
Gurkmajjo
1 äggula
1 msk senap (dijon, eller vad du nu har i kylen)
1 msk äppelcidervinäger
1 lime (saften)
ca 2 dl olja (solros- eller rapsolja)
1/2 gurka, skalad, urkärnad och riven 
salt och peppar
 
Vispa först ihop äggula, senap, vinäger och limesaft. Fortsätt vispa medan du försiktigt tillsätter oljan, först droppvis sedan i en smal stråle. När majjon har fin konsistens lägger du gurkan och smaksätter med salt och peppar.
 
Stek sen på kikärtsbiffarna i smör eller olja. Låt dem gotta till sig i ugnen tillsammans med sötpotatisen medan du dukar bordet och ropar att maten är klar.
 
 
Utlåtande
Jag som hade ansträngt mig med fin uppläggning, blommor och kandelaber (nåja, ett rinnigt ljus med äppledoft) blev lite lätt besviken av den kritiska blicken som kastades mot middagsbordet när Joel satte sig ned. 
"Gurkmajjon blev enastående!" utbrast jag, slog mig ner till bords och lät honom förse sig av läckerheterna. 
Han tog, lite tveksamt måste medges, för sig av sötpotatisen och sträckte sig efter en kikärtsbiff som han toppade med den enastående gurkmajjon. 
"Jag förstår inte hur någon kan välja att äta sån här mat" sa han, skar i biffen och studerade innanmätet. "Det är som att äta hö. För lite proteiner. Blir man ens mätt?"
Jag höll andan medan han förde gaffeln till munnen, men han rörde inte en min.
Vi småpratade lite, så där som man gör om skolan och andra vardagligheter, och jag väntade spänt på att få en kommentar om maten.
"Det var godare än jag trodde, men inget speciellt liksom. Lite som skolmaten" sa han efter en stund och undrade sen var själva belöningsmiddagen skulle inmundigas när denna vegetariska pärs var över. 
Allmänt, Hållbarhet, mat, miljö | vegetariska veckan, kikärtsbiffar, gurkmajjo, rostad sötpotatis | |
Upp