Vi blir sambos!

Eckerö är en fin kommun. Där finns mycket skoj för barnen, som Leklandet och Smartpark. Där finns en fin golfbana där du kan slå och putta bollar, eller skida på vintern. De har ett fint Post- och tullhus med ett fantastiskt ekocertifierat café Tsarevna. Käringsunds camping lockar många turister, likaså Degersand med Ålands finaste sandstrand och ett av de bästa surfvattnen. 
Men det är inte därför har bestämt oss för att flytta dit.
 
 
 I sju år har jag och Johan levt som särbos och vi har väl båda tyckt att det har varit rätt bekvämt med det arrangemanget. Ett eget krypin, inget bråk om pengar eller vem som ska ta ansvar för hushållssysslorna. Vi har levt på varsitt håll i veckorna och setts under helgerna och vi har verkligen inte "nötit" på varandra.
Men någonting har fattats. Den där känslan av att dela någonting gemensamt. Att fatta gemensamma beslut, bygga upp någonting tillsammans, att dela vardagen hur trist det än kan låta. Jag har också känt att jag missat mycket tid med våra hundar, som bor med Johan i veckorna eftersom han till största delen jobbar hemifrån, och uppbrotten på söndagseftermiddagarna har varit jobbiga när den ena ska ta sitt pick och pack och köra hem till en tyst lägenhet/hus efter en fin helg. 
 
 
 Egentligen var det Joel som varit drivande i frågan, eftersom han precis som jag längtar bort från bunkerboendet i höghus. När beslutet väl var fattat kändes det så självklart och utan minsta tvivel är jag nu redo att hyra ut min lägenhet i stan. Listan med fördelar att flytta ihop har blivit allt längre ju mer jag tänker det.
Förutom att vi alla fem nu får nöta mer på varandra, tjafsa om vem som ska plockar ur diskmaskinen och allt annat som en fantastisk vardag medför, kommer ett samboskap innebära:
 
 
- att vi sparar pengar och kan göra av med dem på roliga saker och upplevelser (samt renovering) snarare än bostadskostnader och fasta utgifter
- att det blir mer hållbart med färre bilresor mellan de båda hemmen, vilket spar på såväl pengar som på miljö
- att vi kan lägga tid på annat än att transportera oss mellan två bostäder
- att vi slipper bo i lägenhet, ta hänsyn till grannar, bli störda av grannar, gå i sjukt många trappor, dela utrymmen och läsa arga tvättstugelappar
- att vi äntligen kan skaffa höns!
- att jag kan utveckla mitt odlingsintresse och strävan till att bli mer självförsörjande
- att jag kan gå rätt ut naken på altanen med min kaffekopp en tidig sommarmorgon
 
 
Så vet ni någon skötsam person som vill hyra lägenhet från omkring månadsskiftet maj-juni - hojta till!
 
 
Allmänt, Hållbarhet, miljö, tid | flytta ihop, | |
Upp