Lektion i medveten konsumtion

Idag fick min käre son sig tre minilektioner i att handla medvetet i livsmedelsaffären. 
 
Lektion 1 - Läs innehållsförteckningen
 
Att äta goda corn flakes, flingor eller puffar till frukost är många barns dröm. Även tonåringars. Jag anser att flingor är värdelösa ur näringssynpunkt och dessutom innehåller de alldeles för mycket socker. Vi började dagens lektion med att studera innehållsförteckningen på lite olika flingsorter. Havrefras innehöll 11g socker per 100g. Paulúns produkter är inte sötade med raffinerat socker, men ändå innehåller Supermyslin 10g sockerarter/100g. Joel ledsnade snabbt på lektion 1 och beslöt sig för att havregrynsgröt var ett fullgott andrahandsval.

Lektion 2: Jämför kilopris 
Inte utan stolthet över min sons mogna beslut, vandrade vi till "gröthyllan" där han genast fick ögonen på den läckra portionsgröten från Elovena. Så enkelt det verkade att bara öppna en portionspåse, koka upp vatten och låta den dra i en minut! Dessutom lockades han av de fräscha frukterna och bären som prydde förpackningen. Jag fick hänvisa till lektion 1, och vi såg att det inte var särskilt mycket bär alls i gröten, mest socker faktiskt (19g/100g!). Jag föreslog istället Elovenas helt vanliga havregryn, vilka innehöll 1,2 g socker. Dessutom är ansträngningen i att mäta upp gröten i decilitermått, kontra riva upp en portionspåse, rätt lika. Och bär har vi i frysen.
Han ville inte riktigt ge sig, portionsgröten var ju så billig. Med styvt finger pekade jag på det finstilta kilopriset som man hittar under själva varupriset. Vi kunde konstatera att portionsgröten kostade över 9€/kilo, medan havregrynen kostade 1,50€/kilo. Med en liten suck lade Joel den glada havreflickan i korgen.
 
 
 
Lektion 3: Hållbarhet framför budget
Ett nytt skohorn behövde inhandlas till hemmet, eftersom det förra gått sönder. Olika modeller och material fanns att välja mellan och eftersom Joel vet att jag är en snål jävel, pekade han frågande på det billigaste. Det var i plast och kostade 1,95€. Men jag hade istället riktat in mig på ett i någon slags metall för 3,80€. 
Efter en snabb kvalitetskontroll av plasthornet kunde vi resonera oss fram till att det var bäst att köpa det dyrare eftersom det förmodligen skulle hålla typ forever, medan plasthornet hade betydligt lägre hållbarhet, vilket skulle föranleda oss till att inom en snar framtid behöva köpa ett nytt. 
 
Därmed var dagens konsumtionslektioner avslutade. Vi betalade och packade ihop våra noggrant utvalda varor - i en papperspåse såklart!
 
Allmänt, Konsumtion, mat | |
#1 - - Linda:

Wihuuu!
Ja, å tänk om alla mammor höll dessa lektioner, vad lätt mitt jobb skulle vara då! Och vi kunde nå lite högre höjder dessutom.

Svar: Egentligen är det lätt. Man kommer långt bara genom att prata om pengar, konsumtion och bra val. Och så måste man vara den goda förebilden :) Vad är ditt jobb?
Jenny

#2 - - Anonym:

Hk-lärare.

Svar: Kul! :)
Jenny

Upp