Jenny testar: Laga eget maskindiskmedel

För ett par år sedan provade jag att laga eget maskindiskmedel, med tvivelaktigt resultat måste sägas. Disken blev helt enkelt inte ren. När jag häromdagen tagit den sista maskindisktabletten ur förpackningen ansåg jag mig vara skyldig till att göra ett nytt försök. Allt i zero waste anda.
 
Jag skivade en citron, hällde i havssalt, ättikssprit, hett vatten och mixade hela härligheten till en grumlig smet. 
 
 
 
Jag doserade två matskedar av diskmedlet i facket och slog igång eco-programmet. När maskinen jobbat klart kunde jag konstatera att mina ansträngningar var förgäves. På tallrikarna fanns matrester, besticken var matta och fläckiga och glasen likaså. Hälften av kärlen behövdes diskas om och den här gången satte jag tre droppar vanligt handdisk i facket, fyllde på med bikarbonat och salt (ett annat tips jag läste om). Slog igång maskinen på lite tuffare 65 grader. Inte heller denna behandling kunde tvätta rent min skitiga disk, så jag fick ställa mig med uppkavlade ärmar vid diskhon för att gnida bort det sista. 
 
 
Jag gav upp. Åkte till affären och införskaffade nya tabletter, det bästa (och dyraste) alternativet jag kunde hitta. Ska jag skräpa ner så ska jag göra det med stil! Ecovers tabletter innehåller plantbaserade ingredienser och är inte testat på djur. Höljet runt tabletterna är 100 procent återvinningsbara och kartongen är gjord av återvunnet material. 
 
I råd och röns undersökning om handdisk vs maskindisk kan de konstatera att: "Diskmaskinen är däremot överlägsen när det gäller torkning och vatten- och energiförbrukning. Testresultaten visar att handdiskare använder fyra gånger så mycket vatten och nära 30 procent mer energi per disk än diskmaskinen."
 
Citronsmeten i burken ovan tänker jag att kan fungera som toalettstolstvätt. 
 
Allmänt, Hållbarhet, Jenny testar, miljö | ecover, laga eget maskindiskmedel, miljövänligt | |
#1 - - Linda:

Funka det där dyra tvättmedlet bra? Var köpte du? 8.49 på mathishallen.

#2 - - Linda:

Funka det där dyra tvättmedlet bra? Var köpte du? 8.49 på mathishallen.

Svar: Lite strävt på glasen, som sagt. Måste kolla Mathishallen!
Jenny

Upp