Långfärdsskridskor

Det var tur för oss att kollegan Tove stack till Grancan över sportlovet och så välvilligt lånade ut sina och gubbens långfärdsskridskor åt oss. Ålands natur- och miljö arrangerade i lördags en tur runt Slemmern - perfekt för oss nybörjare!
 
 
 
Inte direkt senaste modellen på utrustningen, men jag trivs ju som allra bäst i nött och lånat!
 
 
Det hade fallit en del snö under natten, men det var inga problem att ta sig fram på isen.
 
 
Dagen bjöd på ett fantastiskt vinterväder med minusgrader och sol. Johan var glad!
 
 
Snart blev vi varma och vi fick stanna för att dra av oss några lager.
 
 
Efter en timmes åkning pausade vi för fika. Soppa smakar aldrig så gott som när man är lite kall på utsidan, har solen i fejset och fint sällskap bredvid sig!
 
 
 
"Isen är en naturlig mötesplats" sa Giséla. Under vår färd stötte vi på fotburna, fyrbenta och motorfordon. Vid Nabben pågick ett litet udda projekt - bastubygge mitt på isen!
 
 
 
På söndagen kände vi oss modiga nog att åka ut på egen hand och den här gången fick hundarna följa med. Hundarna sträckte iväg medan vi sakta gled fram nästan utan att se vart vi var på väg i den tjocka morgondimman.
 
 
Detta är livet alltså, tänkte jag. Ett med naturen, ledig och fri utan vare sig måsten eller tider att passa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, tid, träning och hälsa | |
#1 - - Carola H:

Långfärdsskridskor is the shit <3 Fastnade helt förra året så nu köpte jag egna beggade denna säsong. Brukar vara med när Ålands natur och miljö ordnar (brukar vara härligt gäng alltid :)) men hade nyss börjat hämta mig från värstingflunsan i helgen så var tvungen att skippa. Ni måste fara ut på blank-is sen när ni får möjlighet också, alltså LOVELY!! Att svischa fram på slät "vinande" is, i sol och vindstilla...ååh!

Svar: Härligt! Vi blev bitna med en gång och skaffar nog egna, beggade till nästa säsong. Kan tänka mig att det är ännu bättre upplevelse på blankis :)
Jenny

Upp