Käringsund triathlon 2016

 När jag tittade ut genom fönstret tidigt på lördagsmorgonen och såg björkarna ligga i sidled utmed gräsmattan började jag nästan misströsta. Målet att ta mig genom den olympiska distansen i Käringsund triathlon under tre timmar kändes svåråtkomligt, då jag misstänkte att simning och cykling skulle bli en kamp mot vågor och motvind. Jag hade satsat för mycket på träning, såväl fysisk som mental, för att låta mig nedslås och bestämde mig för att göra mitt bästa, köra mitt eget race och att ändå hålla målet i sikte.
 
Simningen gick helt okej ändå, med en del kallsupar och dålig sikt pga immiga glasögon. Under cyklingen kände jag mig stark och pigg och jag visste att jag hade cyklat bra då jag växlade om till löparskorna. Löpningen tycker jag är den tyngsta av grenarna. Benen är trötta efter cyklingen, fötterna är lätt bortdomnade och viljan är oftast starkare än förmågan. Att koppla bort tankarna på hur jobbigt det är att springa gör jag genom att räkna och flytta ett föremål mellan händerna på vart tionde steg. 
 
När jag närmade mig målet lade jag in en slutspurt och det första jag frågade Johan, som stod och väntade på mig vid målgången, var vad klockan var. Med jubel och glädje kunde jag konstatera att jag gjort en tid en bra bit under tre timmar! 2:43:57 blev sluttiden och med den vann jag min klass och blev totalt fjärde dam. 
 
 
 
Ett viktigt och svårt beslut återstod ändå då jag gick upp på "prispallen" för att inkassera en trevlig sponsorgåva - skulle jag anta erbjudandet om en fribiljett till Escape from Alcatraz? Visst vore det häftigt att simma från Alcatraz till San Fransisco, men knappast en angenäm upplevelse i det kalla och strömma vattnet. Att cyklingen är en tremilsplåga och löpningen går över branta kullar var kanske det som, tillsammans med den ekonomiska delen, gjorde att jag fattade beslutet om att ge min biljett till tvåan i min klass. 
 
Lite fegt, jag vet, men jag var så nöjd över min prestation på hemmaplan och framför allt att jag vann över min största fiende - mig själv och mitt emellanåt klena psyke!
Tack till alla som kom och hejade såväl på plats som virtuellt i lördags. Det finns alltid lite extra att ge när man har god support! 
 
 
Allmänt | |
Upp