No poo och WO

Jag har alltid varit rätt skonsam mot mitt hår. Förutom en och annan krusig permanent i lågstadiet, lite olika färger i högstadiet och några blekningar i vuxen ålder har jag låtit det ha sin naturliga look. Produkter som spray och mousse har jag använt endast då jag desperat försökt få till en lagom schysst partyuppsättning vid festligare tillfällen. En period plattade och lockade jag håret en del, men det är längesedan nu. 
Däremot har jag alltid tvättat håret väldigt ofta. När man tränar mycket känns det fräscht att schamponera svetten ur barret, vilket har lett till att jag löddrat skallen i princip varje dag. Jag har totalrubbat den naturliga balansen i min hårbotten och upplevt att håret blivit flott och platt bara en dag efter tvätt, medan topparna har varit risiga och torra.
 
Jag bestämde mig för att bli snällare mot håret och började med att tvätta det varannan dag. Efter ett par veckor tog jag steget vidare och det gick två dagar mellan tvättarna. I skrivande stund är jag inne på femte dagen utan att ha tvättat håret. Jag har sköljt det med vatten, men jag har inte använt schampoo.
När jag dessutom stött på livs levande, helt vettiga människor som ser fräscha och härliga ut, men som never ever tvättar sitt hår med schampoo, är jag övertygad om att även jag kan vänja bort denna djupt inrotade vana.
 
Att inte tvätta håret tycks väcka starka känslor hos människor. Allt i från avsky och äckelkänslor till jubel och hejarop förekommer på diverse forum. Jag erkänner att känslan just nu inte är helt och hållet angenäm, men det lär ska kännas bättre om bara fem-sex veckor!
 
WO-metoden (Water Only) innebär att du sköter håret genom att borsta det noggrant med en svinhårsborste. Sen sköljer du med varmt vatten medan du gnuggar hårbotten ordentligt. Avsluta med att sköja med kallt vatten för att "stänga" ytskikten på håret. Håret ska sen lufttorka.
 
No poo är en förkortning på no schampoo, men syftar också till att vara utan skit. På hemsidan finns information för den som strävar efter mindre kemikalier i vardagen. Här hittar man lite "kom-igång-tips" för den som är sugen på att sluta tvätta håret med schampoo. 
 
 
Femte dagen utan "poo".
 
 
 
 
Allmänt, Hud och hår, miljö | |
Upp