Plötsligt händer det

Jag är bra på mycket. Speciellt bra är jag på att skjuta upp saker. Ringa tråkiga samtal, köpa nödvändiga men ack så trista grejer som glödlampor och batterier, boka grejer, sortera sopor, tanka bilen eller fixa sånt som är trasigt. 
 
I flera månader har jag kört med bara en fungerande vindrutetorkare. Ingen panik, det är den vänstra som fortfarande fungerar och det är väl ändå det viktigaste? När motorfordonsbyrån skickade brev att det är dags att besikta bilen förstod jag att det krävdes en insats från min sida för att få vindrutetorkaren att vifta igen. 
Jag ringde Bildoktorn och fick komma förbi direkt efter jobbet. Jag lämnade bilen och promenerade till Maxinge. Gick in på en skobutik och fick hjälp av en vänlig expedit. Jag kan knappt fatta att jag kom ut därifrån med ett par skor! Som passade och allt.
Hungern rev i min kropp och jag gick till Puneh för att se om de hade något knaprigt jag kunde sätta i mig medan jag väntade. Jag köpte en påse grönkålschips kryddade med chili och hackade cashewnötter, tog en gratistidning från Alko, slog mig ner på närmsta bänk och högg girigt in på chipsen. Efter en stund började plötsligt en strävhet sprida sig i området under tungan.
"Torra grönkålschips det här" tänkte jag, harklade mig lite och vispade runt med tungspetsen för att fukta upp käften lite grann.
Det började sticka och pirra, jag hostade lite lätt och började allvarligt fundera på om jag fått en allergisk reaktion. Väluppfostrad som jag är kan jag inte lämna mat, så jag fortsatte enträget att plocka i mig av chipsen. Efter varje tugga fastnade tungan i nedre tandraden, men jag gav mig inte förrän jag kunde sträcka ut påsen för att bilda en liten pip så jag kunde hälla i mig de sista smulorna.
Jag överlevde allergichocken, men det tog fem minuter innan slemhinnorna var i balans igen och jag kunde gå tillbaka till Bildoktorn och lösa ut bilen. 
 
Glad i hågen, med nya skor och återställd fuktbalans i munnen sprejade jag vindrutan ren och körde torkarbladen på högsta fart medan jag körde hemåt. Tack Bildoktorn för att ni också uppmärksammade att högra halvljuset behövde bytas.
 
 
Är du av känslig sort, undvik dessa chips.
Allmänt | |
Upp