Hållbar klädkonsumtion

Karin M. Ekström är professor på Högskolan i Borås och forskare med inriktning på konsumentbeteende. Igår föreläste hon på Ålands kulturhistoriska om Klädkonsumtion i ett hållbart samhälle, som en av programpunkterna i "Åland minskar avfallet-veckan".
När jag parkerade mig på en av stolarna i salen kunde jag inte låta bli att nyfiket studera människorna som satt omkring mig. Är det typiska bohemer med hemstickade koftor i återvunnet garn som går på sådana här föreläsningar? Men nej, de flesta såg ut ungefär som mig, i jeans och tröja. Majoriteten var kvinnor, men en handfull män hade ändå bänkat sig för att ta del av föreläsningen.
 
 
Varför konsumerar vi så mycket idag?
Klädkonsumtionen ökar kraftigt för varje år. Anledningarna är bland annat att det är billigt att köpa kläder idag. Man ser också ett ökat modeintresse och i och med att vi har en bättre ekonomi nu än förr, har vi råd att förnya garderoben oftare. De stora klädkedjorna följer inte längre säsongerna, utan har har konstant nyheter till billiga priser, så kallat fast fashion, där kläderna ofta är av dålig kvalitet. Karin menar att det även finns en symbolisk handling i vårt konsumentbeteende. Genom modet vill man visa sin identitet, status och känna gemenskap. Många människor är heller inte medvetna om konsumtionens påverkan på miljön. 
 
Konsumentbeteende.
För att minska konsumtionen behöver vi förstå vad som driver människor till överkonsumtion. Karin menar att allt ansvar inte kan läggas på konsumenten. Även designers och producenter har ett ansvar. Media också, naturligtvis, som lockar oss till att hela tidern vilja förnya oss med t ex heminredningsprogram. Kommersiella jippn, som Black Friday och Singles day, gör också sitt bästa för att driva konsumtionen framåt. 
 
 
 
 
Vad är då konsekvenserna av denna överkonsumtion?
Att producera kläder är även en stor miljöbelastning. För att producera 1 kg bomull går det åt mellan 7000-29000 liter vatten. Vattenmängden som går åt för att tillverka ett par jeans är 20 000 liter och dessutom ger det ett koldioxidutsläpp på 9 kg, samt utsläpp av giftiga kemikalier.
SVT:s Uppdrag granskning avslöjade i veckan hur kända klädkedjor, som t ex Lindex, H&M och Ellos bränner tonvis med oanvända kläder varje år. Plagg som istället skulle kunna återanvändas. Även privatpersoner är "duktiga" på att bidra till det textila sopberget. I Sverige slänger man 8 kg kläder per person varje år. Hela kläder, märk väl. För att undvika detta sopberg behöver konsumtionen minska och som första steg är det kanske så att den omedvetna klädkonsumenten behöver få skolning i att shopping inte är ett hållbart fritidsintresse. Vi behöver få till ett ändrat beteende och utveckla ett enkelt fungerande system för klädåtervinning. 
 
Vad kan du som konsument göra?
Minska dina klädinköp, handla det som du verkligen behöver och köp plagg av god kvalitet för långsiktigt bruk, snarare än att haka på fast fashiontrenden. 
Vårda och laga dina kläder. Du behöver inte tvätta plaggen efter varje användning, det kan räcka med att hänga dem på vädring. Lappa själv dina trasiga plagg, eller lämna till skräddare/skomakare.
Handla på second hand, redesigna och sy om. 
 
 
Och på tal om konsumentbeteende, ni har väl inte glömt att det är En köpfri dag idag? Jag har i och för sig köpt en liter mjölk, men det kanske inte räknas?
 
Länkar:
En värld utan sopor
Slow fashion (blogg)
 
 
Allmänt | Black Friday, En köpfri dag, klädkonsumtion, slow fashion, Åland minskar avfallet, konsumentbeteende | | Kommentera |

Här lider ingen någon nöd

Jag har fått frågan hur min son ställer sig till, eller indirekt drabbas, av mitt köpstopp. Går han runt i trasiga skor och för liten jacka? Gråter han sig till sömns om kvällarna för att han inte kommer få några julklappar?
Beslutet att sluta konsumera onödigheter är helt och hållet mitt, det är jag som valt att sätta begränsningar för mig själv. Mitt barn får klippa håret på salong (och även tvätta det med schampo). När hålen i strumporna börjar bli för stora, skorna är utslitna och vinterjackan för liten, får han nytt. Dessutom får han månadspeng som han disponerar hur han vill (med en del goda råd från mig, naturligtvis). 
 
Nej, ungen lider verkligen ingen nöd, även om han klagar på att vår microvågsugn är skitdålig och vi borde köpa en ny. Och visst kan han tycka att middagsutbudet är torftigt emellanåt då han med långa tänder äter leverkalops för tredje dagen och istället önskar sig chicken nuggets och coca cola. Han kan längta hett efter en ny, dyr skjorta, som han till slut köper för egna pengar och värdesätter så högt att han faktiskt hänger upp den på en galge i garderoben.
 
Även om jag avsiktligt haft lektioner i medveten konsumtion så hoppas jag att min inställning till konsumtion också indirekt har sått ett litet frö någonstans långt ner i den gängliga tonårskroppen. Så att när han växer upp, tjänar sina egna pengar och står där bland havregrynen på Sparhallen, även då väljer den enkla, vackra havreflickan framom de dyra, sockriga frukostflingornas lockande förpackningar.
 
 
Och angående julklapparna är jag helt säker på att Tomten kommer även till oss. Kanske med ett platt, litet kuvert?
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Hud och hår, Hållbarhet, Konsumtion | | Kommentera |

En köpfri dag

Vid första anblick av videon nedan tror man att det är en skildring av människor i nöd. Människor som agerar helt irrationellt under en fruktansvärd apokalyps. Hungriga människor som vallfärdat till fots i tre veckor för att ta sig till den sista affären i landet som fortfarande säljer livsuppehållande medel.
 
 
I själva verket är denna hord av besatta homo sapiens ute efter billiga prylar under Black Friday - den stora readagen som årligen inleder julhandeln i USA. Nu har Black Friday även spridits till Norden för att med sina röda priser locka oss till att göra dåliga konsumtionsval.
 
Eftersom jag har ett konsumtionsfritt år kommer jag naturligtvis att bojkotta Black Friday och istället skåla in En köpfri dag, som passligt nog infaller precis samma dag. Om du också fått nog av konsumtionshetsen kan du delta i denna internationella kampanj genom att helt enkelt inte köpa någonting! För det är ju faktiskt så att den enda gången du tjänar på något under en realisation, är då du låter bli att shoppa!
 
Allmänt, Konsumtion | Black Friday, En köpfri dag, Konsumtionsfritt år | | Kommentera |
Upp