Yoga

Jag är så glad att jag har upptäckt yoga!
Två-tre gånger i veckan yogar jag hemma på köksgolvet och hittills har jag följt Lesley Fightmasters yogaklasser på Youtube. Det finns en massa olika grenar inom yoga och jag är absolut inte insatt i någon av dem, jag har bara kört på enligt Lesleys instruktioner. Jag har lärt mig att andas på "rätt" ställen, jag har blivit smidigare och klarar av en del trickiga poser. Ibland är klasserna utmanande fysiskt, ibland är det mer fokus på avslappning. 
 
Igår var det dags för en djupare avslappning i form av Yoga Nidra, vilket betyder "fysisk sömn". Man ska vid fullt medvetande uppleva att den fysiska kroppen sover. Man ligger ner på mattan i shavasana och fattar ett beslut eller en önskan. Sen lotsas man på en "resa" genom kroppen, fokuserar på andning och visualiserar bilder. Jag kan säga att mitt medvetande tappades vid ett flertal tillfällen under sessionen, alltså var nidra även en utmärkt psykisk insomningsteknik!
 
Yoga kan låta flummigt och många kanske inbillar sig att man måste vika ihop sig i krångliga ställningar och slå knut på sig själv. Men det är väldigt enkelt egentligen, alla kan göra det efter sin förmåga. Känner du dig stressad, eller har svårt att somna (Pappa!!!) - slå igång Youtube och sök fram en avslappnande yogaklass. Du kommer inte att ångra dig!
 
Shavasana. Den enklaste och skönaste yogaposen.
 
 
Allmänt | yoga | |
Upp