Den kinkiga bokslukaren

Jag älskar att läsa böcker och det ska vara riktiga böcker. Sådana med pärm och sidor. Jag vill bläddra, vika hundöron (fast man inte får) och bygga vingliga boktorn på nattygsbordet. Mitt torn rymmer för tillfället ett otal påbörjade böcker i en salig blandning titlar och genrer, för jag vet aldrig vad jag är sugen på att läsa då jag kryper till sängs om kvällarna. Det är humöret och graden av trötthet som avgör vilken bok jag plockar upp. Ibland vill jag läsa i spanskaboken, mumla ord och glosor tills jag somnar med buenos noches på läpparna. Ibland vill jag förlora mig i en lättsam roman om knepiga relationer med lyckligt slut. Emellanåt läser jag om hormonsmart mat och effektiv träning, om jag inte väljer att förkovra mig i språk, retorik och skrivande.
På sistone har jag lidit av en tydlig sinnesförvirring. Jag har haft svårt att koncentrera mig och inte avslutat en bok på jag vet inte när. Jag antar mig böckerna med skepsism, tappar lätt intresset men är inte sämre än att jag låter dem ligga kvar i tornet för att någon gång ge dem en andra chans. Ikväll ska jag låta Jojo Moyes få chansen att fånga min svårflirtade litterära uppmärksamhet. Om det är så att hennes Toner i natten (fånig titel) inte lyckas gripa mig tar jag tacksamt emot förslag på en riktig bladvändare!
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp