Kravlös jul

Att det vankas juletider märks överallt. Julsånger spelas på radion, affärerna svämmar över av pryttlar och pynt och till och med vädret bjuder på lite julstämning. Jag har också medvetet försökt spä på julefriden genom att bevista en fin julkonsert med Magnus Carlsson i Jomala kyrka, tillsammans med Linda och Mikaela. 
Dessutom har jag och Johan stått på den årliga lillajulmarknaden på Jan Karlsgården och försökt kränga iväg lite hembränt. Det årliga pepparkaksbaket skedde i söndags. Jag hade en liten förhoppning om att Joel skulle vilja klä sig i tomteluva, lyssna på julmusik och trycka ut skrynkliga hjärtan medan han tjuvåt av degen. Men inte i år. I år fick jag baka på egen hand medan hundarna kretsade runt bordet likt utsvultna hyenor som vallar en flock gnuer.
 
 
 
 
Förutom att det är rätt jäktigt på arbetet så här i slutet på terminen känner jag inte av någon julstress. Inte en klapp har jag handlat och det hör egentligen till vanligheterna. Skillnaden i år är att jag har köpstoppet att luta mig mot. Som befriad från köphets kommer jag inte att armbågas i någon leksaksbutik i det lokala köpcentret den tjugotredje för att försöka få tag i något så när vettigt att ge bort i present. Begagnade bokpaket med hembrända bokmärken är årets julklapp!
 
 
Själva julaftonen kommer att firas hos pappa och det är tur att vi har samma åsikt kring julfirandet, så att det inte blir några stora schismer bland de samlade. Vi är överens om att umgänget och käket är det viktigaste och det finns inte några måsten på julbordet. Brorsan, som är vegan, äter inte julmat och själv tycker jag att skinkan är överskattad. Johan brukar laga goda köttbullar på rådjursfärs och farsan vill ha lutfisk med tjock, mjölig vitsås som är lite bränd i botten. 
 
En liten symbolisk julklapp för en ringa summa inköpes dock och slås in av de som vill delta i julklappsleken. Klapparna samlas i en hög och var och en väljer ett av paketen. De öppnas och synas och sedan ges möjligheten att i tur och ordning byta ut sin klapp mot någon annans. Varje klapp kan bytas två gånger, sedan är den "låst". Förra julen fick jag en liten användbar ficklampa och Johan hurrade glatt då han vann den åtråvärda selfiepinnen. 
 
 
 
Allmänt, Konsumtion, Pyrografi | julafton, julfirande, julklappslek, kravlös jul | |
Upp