Paddel och hoj, aktivitetssemester är skoj!

För tredje året drog jag och Mikaela iväg på, det som nu börjar bli den årliga, aktivitetssemestern. För oss innebär en semester inga lata dagar (fruktansvärd sommarfloskel) eller att ligga på stranden och jobba på brännan eller njuta av en god bok i hängmattan. För oss innebär semester gott om tid till att se och upptäcka mer och mindre nya platser genom att ta sig fram med den egna kroppen som motor!
I år tog vi oss till Roslagen där vi spenderade tre dagar och två nätter i Östhammar och Öregrund. Ja, vi ville inte simma över Ålands hav, så vi åkte faktiskt färja till Grisslehamn. Och bilen tog vi till vår ruckliga lilla stuga på Klackskärs camping i Östhammar. Men i huvudsak var det främst cykling och paddling vi ägnade oss åt under dessa dagar.
Trots att vi såklart sörjde förlusten av Linda, den blivande nya medlemmen i aktivitetssemestersällskapet, som inte fick familjelivet att tajma, hade vi tre fantastiska dagar!

Vid Sunnöviken i Öregrund hittade vi hem till glada Inger på Bo och kajak. Liksom vi tycker Inger att paddla är det absolut bästa sättet att ta sig fram på sjön! Det går tyst. Allting känns nära. Fåglar och andra djur man möter tittar nyfiket på en snarare än att bli skrämda. I en kajak har man gott om tid till att se sig omkring och språka några ord med fiskarna som kastar drag vid vasskanten.
Inger säger att paddling är en lisa för själen och passande nog heter modellen på kajakerna vi hyr just Lisa.

Och våra lisor svepte så fint genom fjärdar, längs kanaler och vikar ut mot Alnön där vi stannade och intog vår picnic. Efter en simtur och en promenad längs betesdjurens stigar, paddlade vi tillbaka mot Sunnöviken.
Vi tänkte lite avundsjukt på pensionärsgänget som vi mött tidigare på dagen - en blandning av hurtgubbar och krutgummor som årligen packar ner mat och vatten för sex nätter i sina kajaker och låter väder, vind och dagsform avgöra rutt. Då man passerat 60 strecket eller närmar sig de 80 finns det gott om tid att balsamera själen och förebygga ålderskrämpor i goda vänners lag! Nästa år kanske vi också tar med tältet och låter paddlingen sträcka sig längre än en dagstur.

Om en kajak är bästa färdmedlet till havs, är en cykel ett oslagbart fordon på land! Under våra två cykeldagar tillryggalade vi totalt över 100 km. Första dagen trampade vi från Östhammar till Öregrund och tog färjan över till Gräsö. På tredje dagen avslutade vi aktivitetssemestern med att cykla längs med Väddö kanal och vidare längs med en del av Roslagsleden från Gåsvik till Roslagsbro. Leden gick över mindre asfaltsvägar, skogsvägar och upptrampade stigar. Över stock och sten i lummig skog, längs med hästbeten och grusvägar med storslagen utsikt över vidsträckta åkrar och fält. Leden var väl utmärkt, det var bara vår egen ouppmärksamhet som gjorde att vi körde fel på ett par ställen.

Bra utrustning är A och O då du ska på aktivitetssemester.

För en dagspaddling behöver du:
- Extra kläder och handduk, packade i plastpåse.
- Regnponcho, behövdes inte denna gång, men vi har tidigare år varit med om hastiga väderomväxlingar.
- Mycket vatten, jag hade endast en halvlitersflaska med. Det räcker inte för en dagstur!
- Färdkost, vi hade lunchsallad.
- Plastfodral till mobilen, det är fint att ha den nära till hands om du vill knäppa en bild.
- Keps och solbrillor kan vara skönt att ha, jag klarade mig utan.
- Toapapper. Om du vill. Löv finns det annars gott om i skogen!
Flytväst brukar ingå i kajakhyran.
Vi betalade 400 kr/kajak och fick då riktigt fina och lättpaddlade glasfiberkajaker.

För en dagstur på cykel behöver du:
- En bra cykel! Jag hade turen att få låna Mikaelas Johans MTB. Min egen sporthoj hade inte klarat terrängen.
- Hjälm! Huvudet är viktigare än frisyren, eller hur Mikaela? :)
- Återigen: mycket vatten!
- Bekväm ryggsäck, gärna med remmar som du kan fästa på bröstet.
- Kläder enligt lager på lagermodellen. Du behöver kunna skala av dig och klä på dig. Regnkläder kan vara bra att ha också.
- Färdkost.
- Solglajjor, jag som helst är utan brukar få påta knott ur ögonen emellanåt.
- GPS på mobilen, liiite lättare att orientera sig då du missat cykelledens skyltar.
- Cykellås, vissa sevärdheter kräver att du ställer cykeln och tar dig vidare till fots.