Pappas paprikor

Midsommarhelgen spenderades i vår stuga i skärgården. På själva midsommaraftonen brukar vi, tillsammans med pappa, bjuda in oss hos faster Anne och Jan och fira på deras stuga med resten av släktingarna som bor på ön. 
Naturligtvis skulle det bunkras och handlas inför denna högtid och pappa hade inte snålat på vare sig maten eller spriten. Han hade handlat nästan oroväckande mycket alkholhdrycker. Flera dunkar vin slungade han upp ur alkokassarna. Flaska efter flaska med öl staplades in i kylskåpet och när han torkat svetten ur pannan bjöd han på gin och tonic (jag drack helt i medicinskt syfte då jag under min simtur tidigare på dagen svalt ett par liter havsvatten, vilket förorenade tarmen och jag fick ligga till sängs i fosterställning med svåra kramper). 
Trots att jag sagt att vi hade det mesta i matväg och att han enbart behövde komplettera lite, hade han handlat lammkotletter, två rullar vitlökssmör, potatissallad, coleslaw, bröd, majskolvar och en hel påse full med paprikor! Det var väl en 6-7 stycken paprikor i den där påsen. Jag vet inte vad han hade tänkt göra med paprikorna, kanske grilla dem, men när vi åkte från stugan på söndagen var paprikorna fortfarande oätna varpå jag tog dem med hem till stan.
 
Dagens kylskåpstömning fick alltså bli något med pimientos rojos, och vad passar bättre än att laga en god pytt på en massa rester och fylla paprikorna med det?
 
 
 
Pimientos del Padre
3 icke ekologiska paprikor
1 pkt bacon
1 pkt halloumi
1 slattrig purjo
1/2 kokt majskolv
3 skrynkliga nypotatisar
2 vitlöksklyftor
1 torkad chili
1 msk tomatpuré
Salt och kryddor efter smak
1 buffelmozarella
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Halvera paprikorna och gröp ur innanmätet. Placera dem på ugnsfast form.
Skär bacon och halloumi i fina bitar, hacka purjon och stek tillsammans med vitlök och chili.
Tillsätt tärnad nypotatis, skär bort majskornen från kolven och häv i det också innan du spritsar tomatpuré över pytten och rör om.
Salta och krydda pytten och fyll paprikohalvorna. Toppa med mozarella i skivor.
Grädda i ugnen ca 30 minuter.
 
Allmänt, mat | fyllda paprikor, midsommar | |
Upp