Kokosdeon, en svettig studie.

Efter mitt inlägg om ren smörja fick jag ett deorecept av Carola. Med viss skepsism beslöt jag mig för att ge det en chans och rörde således ihop ingredienserna.
 
1 msk kokosolja
1 msk soda
1 msk potatismjöl
 
Efter en två dagars empirisk undersökning kommer här en första utvärdering av kokosdeon.
 
Dag 1
06.30 - 16.00 Aktivitetsnivå låg/medel
Efter morgontoaletten tog jag en dutt deo på fingertoppen och smorskade omsorgsfullt in armhålorna. Skön, lite mjölig kosistens och relativt doftfri.
Strax före 8 cyklade jag ner till stan i lugn takt. Framme vid min destination kunde jag konstatera:
- jag var varm
- en viss fuktighet kunde anas i armhålorna
Jag tog av mig tröjan och vädrade torrt. Lyfte diskret på armen och sniffade försiktigt för att avgöra om någon lökighet börjat sprida sig. Kände inget.
Resten av dagen satt jag på föreläsning, förutom en medelrask promenad till Bagarstugan för lunch. 
Vid 14-tiden dukades det fram kaffe och havreflarn i föreläsningssalen. Min kollega Ann väste till mig att det luktade kokos. Jag fräste tillbaka att det måste vara havreflarnen.
 
17.00-18.00 Aktivitetsnivå mycket hög
HIIT kettlebellpass i vardagsrummet. Svettig och blöt överallt.
Svag doft av kokos. Inga havreflarn fanns i närheten.
 
Dag 2
06.30-17.00 Aktivitetsnivå medel
En rätt lugn dag på jobbet med bland annat gästföreläsare och biblioteksbesök. FitBiten noterade 5,300 steg. Ingen lukt. Ingen fukt. 
 
18.00-19.00 Aktivitetsnivå hög
Cykelpass. Den friska nordanvinden kylde ner utsatta kroppsdelar som händer och fötter, men svetten lackade under vindtygsjackan. Blött under armarna efter avslutat pass. Begravde näsan i understället, kunde konstatera en svag kåldolmsodör, men noterade inga fläckar på tröjan.
 
 
Sammanfattning: Hittills har kokosdeon hållt måttet i de vardagliga aktiviteterna. Efter träning bröt svetten igenom, men jag anser att torra armhålor under träning innebär att utövaren nog tagit i för lite!
 
Allmänt, Hud och hår, träning och hälsa | |
#1 - - Carola H:

Haha :D Ja blöt i armhålorna bör man nog vara efter ett träningspass jo :) men svett har jag inte luktat en gång efter att jag började med kokosdeon :) Var därför jag testade den (också), för att jag tyckte att jag började lukta svett med vanlig deo (och såklart för att de innehåller enmassa SKIT rent utsagt)..tycker denna är mycket bättre.

Svar: Håller med, den verkar funka riktigt bra!
Jenny

#2 - - Anonym:

Hej! Jag har använt cocos & bikarbonat och helt nöjd. Det finns väl difteri cocos. Men däremot märkte jag en fy Fabian lukt i vissa kläder fast jag tvättat dem. Typ härsket då😡. Tvätta ordentligt.Anki S

Svar: Det där med kläderna har jag funderat på, om de liksom blir oljiga och fläckiga. Men härsket.... urk!
Jenny

#3 - - Anonym:

Diftericocos ska man akta sej för!!! Jag menade doftfri 😊

Svar: Haha!
Jenny

Upp