Bo flott i luftslott?

Ett stort, fint hus på landet (gärna nära vattnet) med öppen planlösning och högt till tak har tidigare stått rätt högt på min önskelista. Som tur var har jag omvärderat mina tankar kring detta drömboende, för jag har insett att det där fina huset är ett luftslott som skulle komma att ruinera mig. Eller åtminstone få mig att göra avkall på mycket annat kul. Att ta ett stort huslån skulle göra mig bunden för ungefär resten av mitt liv och förutom amorteringar skulle det kosta mycket pengar i fråga om underhåll.
 
Istället är jag tillfälligt nöjd med den rimliga amorteringen för min lägenhet på 63 kvm, och med vederlaget slipper jag bekymra mig över ytterligare kostnader för underhåll. Lånet för lyan tickar sakta men säkert nedåt, jag ser ett slut på mina skulder och varje månad kan jag lägga undan pengar till spar- och resekontot. Visst bor vi trångt, jag och Joel, men vi har vårt eget krypin och en del av lägenheten känns till och med överflödig! Att bo litet gör även att man inte kan samla på sig för mycket prylar, eftersom det helt enkelt inte får plats. 
 
Eftersom jag ändå helst tillbringar min tid utanför stadsgränsen, brukar jag till helgen fly hem till Johan i Eckerö. Hans lilla koja från sent sjuttiotal är under renovering - en renovering som pågått i fem och och som aldrig tycks bli färdig. Det har heller aldrig varit i prioritet, för vill man göra något annat än att arbeta och renovera får man leva med ett urblåst sovrum, halvfärdiga golv och eltåtar som sticker ut lite här och var. När solen skiner och vinden fläktar, är valet enkelt då man funderar på om man ska spika upp gips eller packa bilen och åka iväg på surf! 
 
 
Knappast drömkåken för många, men här trivs vi med egen gård och närheten till vatten och skog.
Här går vi omkring och bryr oss inte om knarriga golv klädda med grön sjuttiotalsvinyl.
För det finns viktigare saker att tänka på.
 
 
 
 
Allmänt, Konsumtion, tid | |
Upp