Grötkuppen.

Sedan havregrynen, efter noggrant övervägande, införskaffades till hemmet har Joel ätit det till såväl frukost som kvällsmål. Gröt är gott, men man håller sig inte mätt särskilt länge, tyckte han. Jag fick en idé och bestämde mig för att inleda den stora grötkuppen.
Välvilligt har jag serverat den färdiga gröttallriken till honom varje morgon och han har hungrigt slevat i sig, medan han mellan tuggorna har uttryckt sin beundran över min grötkokarkonst och undrat hur jag får den så fluffig, god och mättande.
För ett par dagar sedan avslöjade jag hemligheten för honom. 
"Hemligheten ligger i ägget, min son." Sa jag.
Hade jag föreslagit att han skulle knäcka ett ägg i gröten hade han ratat den idén på stört. Nu står han i stället och vispar ihop sin egen näringsrika frukosttallrik och har till och med utarbetat det perfekta grötreceptet!
 
The ultimate gröt
 
1 dl Elovena havregryn
1 1/2 dl vatten
Två nypor salt
En nypa socker
1 ägg
Blåbär
 
Rör ihop havregryn, vatten, salt och socker. Micra på full effekt i 2 minuter och 5 sekunder. Rör och och vispa i ägget med en gaffel. Strö på frysta blåbär och pudra eventuellt med lite extra socker.
 
 
Även om jag tycker att sockret kunde bytas ut mot en klick smör, får jag vara nöjd över att inga näringsfattiga flingor med betydligt större sockerinnehåll förtärs i detta hushåll!
 
 
Allmänt, mat | |
Upp