Tid kan inte sparas, bara effektiviseras!

Ofta pratas det om att "spara tid" och jag har själv mången gång slängt mig med det uttrycket tills jag fick läsa det här citatet av Benjamin Hoff: 

"You can´t save time. You can only spend it, but you can spend it wisely or foolishly."
 
Väl spenderad tid på Styrsingsudde.
 
Det finns alltså egentligen inte något som heter tidsbrist, för allt handlar ju om att att använda den tid du har så effektivt som möjligt och prioritera hur du vill spendera den.
 
Den minst effektiva tiden i mitt liv just nu är min långa resväg till arbetet. Jag tillbringar en timme om dagen i bilen till och från jobbet. Det är fem timmar i veckan av min fritid. Ibland samåker jag med en kollega och då känns resan som betydligt mer välspenderad tid. Vi avhandlar såväl privata som arbetsrelaterade ämnen och emellanåt har något mindre världsproblem blivit löst.
Dessutom kan jag bli bättre på att effektivisera morgnarna. Jag vaknar ofta runt 05.30 på vardagarna och tvinnar förgäves runt i sängen för att försöka få åtminstone en halvtimmes längre sömn. Istället för att kämpa mot min inre väckarklocka borde jag stiga upp och utnyttja den arla morgonstunden till exempelvis en uppfriskande promenad, yoga, skriva, läsa eller skura toaletten.
 
Dom här spenderar jag gärna tid med också.
 
Några tips för att effektivisera tiden:
- Storhandla. 
Genom att planera veckans käk på förhand och storhandla slipper du vika in via butiken var och varannan dag efter jobbet, vilket under en vecka ger dig i runda slängar en timme att lägga på roligare saker.
- Stäng av alla notisljud på mobilen
Jag hyste oförtjänt mycket agg mot mina vänner innan jag hittade avstängningsfunktionen till alla notiser på Facebook och Instagram. Det lilla plingandet blev ett fruktansvärt irriternade avbrott då jag höll på med viktigare saker och ibland blev jag till och med väckt i min ack så viktiga skönhetssömn. 
- Överarbeta inte
En fråga man kan ställa sig själv är: Är tiden jag lägger ner på detta nödvändig, eller kan jag spendera den på någonting roligare/viktigare?
I mitt arbete som lärare är det lätt att spåra ur lite, ägna mängder av tid till att piffa upp informationsbrev till hemmet med käcka bilder eller tillverka handskrivna namnlappar till eleverna. Sänk prestationskraven, allting behöver inte vara perfekt.
- Prioritera
Vad är viktigt för dig? Se till att lägga tid för sådant du vill göra. Våga säga ifrån då någon/någonting inkräktar på tiden du ägnar dig åt till att läsa böcker, träna, baka muffins eller lägga patiens.
- Multitaska smart
Att försöka multitaska då man är stressad ger ofta helt motsatt effekt. De flesta känner igen sig i att man börjar med en sak medan man funderar på hur många andra saker man har att göra göra, vilket leder in en i en slags förvirring om vilket av alla måsten man borde prioritera och i slutändan blir ingenting gjort. I dessa situationer behöver man acceptera att det tjockat sig litegrann, bestämma sig för en sak och slutföra den innan man tar itu med nästa.
I mindre pressade situationer kan man vara väldigt effektiv genom att multitaska, som att vika tvätt medan du ser ett intressant Ted Talk på Youtube, öva dig i att stå på händer medan du lagar mat eller skura handfatet medan du borstar tänderna.
 
Träningen prioriteras högt. 
 
Allmänt, tid | |
Upp