Inre hållbarhet med pulsträning

Jag har höstlov. En av de bästa grejerna med att vara ledig är att jag har tid för en längre cykeltur. Allra helst ner till Skeppsvik, Eckerö, som från casa del Johan är en precis lagom lång och ansträngande runda. Cykling är verkligen oslagbart när det kommer till välbefinnande och inre hållbarhet. Du får inte bara frisk luft och motion, du får även en-två timmars egentid där tankar och idéer väcks och problem löses.
 
 
 
 
 
 
Min träningsdos har minskat rejält i tid sedan sommarens målmedvetna träningsprogram inför triathlon. Den totala träningstiden har visserligen kapats, men intensiteten har ökat. På vardagarna ser jag till att få upp flåset ordentligen med 20-30 minuters HIITpass (High Intensity Interval Training) och jag använder, utöver den egna kroppsvikten, utrustningen i mitt lilla hemmagym. Kettlebells är ett oslagbart träningsredskap, du får både styrke- och cardio i ett. Det finns i princip ett obegränsat antal övningar och variationer med kettlebells där den klassiska swingen kanske är den mest kända.
 
 
Genom träning med hög intensitet, samt styrketräning, ökar du mitokondrierna i kroppen. Mitokondrierna är små organeller inuti cellerna där energi skapas. De hittas främst i hjärt-, lung-, lever och muskelcellerna och har en nyckelroll i det mänskliga åldrandet. Dessutom leder de till betydligt högre energiförbränning och till ett piggare du!
 
 
Trots heltidsarbete, småbarn, skjutsar, föräldramöten eller vad man nu har för ursäkt, vågar jag påstå att alla kan hitta 20 minuter, om inte varje dag så åtminstone några gånger i veckan, där man prioriterar sig själv, sin egen hälsa och välbefinnande. Dra bort 20 minuters slösurfande eller TV-tittande, höj pulsen och njut av ditt förlängda liv! 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Hållbarhet, tid, träning och hälsa | cykling, kettlebells, inre hållbarhet, pulsträning, hiit | |
Upp