Ät upp!

Den här veckan är det den Internationella svinnveckan och jag har gått all in för att minimera matsvinnet både hemma och på arbetsplatsen. Ungarna i skolan är redan rätt duktiga på att äta upp, men jag tog ändå tillfället i akt att informera om svinnveckan och utmana dem i att ytterligare minimera "tallriksskrapet". Jag bad kockarna att väga matresterna efter varje lunch för att se om vi kunde hålla de globala rekommendationerna att endast slänga 33g mat/person och dag. I eftermiddags fick jag ta del av resultatet:
Ca 1, 2 kg matrester har totalt slängts under veckan, vilket ger ca 4 g/person. Fullt godkänt, m a o!
 
På hemmafronten har det blivit kyl- och frystömning, detta är vad som serverats under veckan:
 
Måndag Eftersom jag, hur mycket jag än försöker, inte kommer ihåg vad som stod på middagsbordet i måndags var det tydligen ingen minnesvärd måltid som tillagats med kärlek av nyinköpta råvaror. 
 
Tisdag Jobbade sent och käkade lunchrester till middag på skolan.
 
Onsdag Köttfärssås från frysen med coleslaw på slattriga vitkålsblad, morot, vitlök, turkisk youghurt long way behind bäst före datum, en klick majjo och röd pesto. Två frysskadade brödskivor med ost och de sista två matskedarna ur en burk gurksallad.
 
 
 
Torsdag Borsjtj från frysen. Halva tallriken tippade jag ut på köksgolvet, så trots mina goda intentioner blev det en del svinn ändå...
 
Fredag Biffar på gul-, polka- och rödbeta, samt bönor frästa i smör och vitlök - alla råvaror från Marits odlingar. Till det svängde jag ihop en röra på getost, creme fraiche och några teskedar av MarBi backens utsökta honung.
 
 
 
 
Precis nu, när jag känner mig sådär halvpräktigt duktig, kommer jag på att jag lämnade en bit rökt lax och en burk coleslaw i kylen på jobbet för nästan två veckor sedan. Antar att jag får hoppa över skollunchen på måndag och tugga i mig den halvruttna fisken...
 
Allmänt, Konsumtion, mat, miljö | internationella svinnveckan, matsvinn, ät upp för bövelen | |
Upp