Vad gömmer du i städskåpet?

Sedan jag bosatte mig på nuvarande adress har min dammsugare delat plats i städskåpet med en miljon andra prylar som inte överhuvudtaget har med städning att göra. Grejerna har liksom bara tryckts dit för att de inte har haft någon annanstans att ta vägen, eller för att de är för stora för att passa i något annat skåp. Dammsugaren har liksom fungerat som ett stöd för presentpapper, cellofan, lister och hyllplan, snarare än som en städmaskin och det är lätt att räkna ut varför jag föredrar att sopa golvet: det är helt enkelt för jobbigt att lyfta ut dammsugaren då det alltid resulterar i att diverse långa saker skramlar ut på hallgolvet som ett trädgårdsplockepinn.
 
I dag kände jag mig tillräckligt handlingskraftig och målmedveten för att åta mig uppgiften att röja och organisera oredan i städskåpet. Det är rätt fantastiskt att jag i fem år har ödslat energi på att störa mig på något som gick att ordna upp på en dryg timme. Fantastiskt är det också att det helt plötsligt blir roligt att rensa och av bara farten hade jag rett upp i övriga hallskåp som även de var fulltrottade med sådant jag lovat mig själv att göra mig av med: prylar som aldrig används och som därför inkräktar på mitt fysiska och själsliga utrymme.
 
 
Städskåp före och efter.
 
 
Ibland är det svårt att komma till skott med att lösa sina problem, oavsett om de är stora eller små, rent fysiska eller av mer psykisk karaktär. Att sopa problemen under mattan (eller gömma dem i städskrubben) är ingen bra idé, för man vet ju att de finns där ändå och skaver som en sten i skon och hindrar en från att göra sådant man vill eller behöver. När man röjer och rensar i det fysiska utrymmet skapar man också mer plats för nya, positiva tankar - som att det plötsligt är riktigt kul att dammsuga!
 
 
Allmänt, Rensa | |
Upp