Från matorgie till soppa på en spik

Den här påsken har gått i mat(orgien)s tecken. Det hela började på långfredagen då Pettbloms bjöd på en matresa jorden runt i sann På spåret anda. "Vart är vi på väg?" undrade värdparet medan vi gäster satt uppradade i "flygplanet", försedda med jordnötter och burköl. Vi fick ledtrådar för att gissa oss fram till var förrätten, varmrätten och efterrätten skulle intagas. 
 
I Paris åt vi musselsoppa, marockansk gryta med couscous intogs i Casablanca och i vår slutdestination Kingston serverades ananasdessert och pina colada. Allt smakade utsökt och jag var mätt (och lite bakis) ännu morgonen därpå.
 
 
På påskaftonen bjöds det på lunch hos mamma och Johan, där en del veganska inslag fanns att tillgå. Ugnsbakad rotselleri smakade förvånandsvärt gott och jag käkade tills det krampade i mellangärdet, men slevade ändå i mig två portioner memma till efterrätt. För att få maten att sjunka tog vi en promenad till Stornäset och småholmskojan. 
 
Britt Lundberg-Skantzes foto.
Elias, Adrian, brorsan, jag, Luna, Nemo, Johan och Liza. Mor gömde sig bakom kameran och jag har tagit bilden utan lov.
 
Att äta på Västerro var en annorlunda och uppskattad matupplevelse. Fiskförädling och rökning av fisk är gårdens specialitet och man tar tillvara på delar av fisk eller fisk som inte annars används. Anders fiskbräda serverades som förrätt, där hålen i brädan fyllts med många spännande smaker: fiskchips, friterat fluderskinn, sill, laxröra och fiskplättar med lingonsylt. Undan för undan vevade Anders ihop nya rätter som vi fick smaka på och det visade sig att han hade inte gillade att röka bara fisk - det var rökt apelsin, rökt ost, smör och saltgurka. Om det var kallt i den oisolerade restaurangen, var stämningen desto varmare. Anders och hans fru Marias gästvänlighet gav mig känslan av att komma hem till en gammal bekant på middag. 
 
 
Eftersom Johan stuckit till Norge på kiteäventyr får jag och hundarna klara oss själva under veckan. Jag anlände till ett tomt hus och en tom kyl tidigare idag och gned händerna av upphetsning då jag kom vad veckans utmaning ska bli:
Koka soppa på en spik.
Okej, det handlar om tre dagar. Under dessa dagar kommer jag att porta mig själv från alla matvaruaffärer och endast käka det som finns i kyl och frys. 
 
 
En halv sötpotatis och en slattrig bit vitkål fick utgöra grunden för min middag. Jag marinerade grönsakerna i lite olja, currypasta och en massa gryddor och tjoffade in härligheten i ugnen på 250 grader.
 
 
Till det rörde jag ihop en sås på kokosdryck, jordnötssmör, resterna av en dip, currypasta, soja och en massa kryddor. Jag knäckte i ett ägg för proteiner och för att få såsen att tjockna.
 
 
Jag hackade upp en sorgsen isbergssallad, rostade pumpafrön och voilá - en utsökt restmiddag som jag åt med god aptit och ett gott samvete.
 
 
 
 
 
Allmänt, Rensa, mat | Koka soppa på en spik, Västerro, matorgie, matresa, äta rester | |
Upp