Nytta och nöje - livet på landet

Den här helgen har vi haft en lång to-do-list. Livet på landet kräver planering och fysiska insatser. Det är ingen självklarhet att det finns värme i huset, till exempel. 
 
För ett par veckor sedan fälldes den stora asken som stod böjd som en skrymmande skugga över trädgårdslandet och igår var det dags att stycka upp och klyva den så att den kan värma oss kommande vinter. 
 
 
Att arbeta med kroppen mår varje människa bra av. Det är inte bara det fysiska, den naturliga styrketräningen man får av att bära, släpa och dra, det är också känslan av att göra nytta. Att bidra till sin egen överlevnad på något sätt.
 
 
Jag placerade mig vid vedklyven och en släpkärra ved var strax fylld av naturens gåva. Tack asken!
 
 
Efter arbete kommer belöning. En stackars alldaglig korv smakar underbart när man gjort nytta. Speciellt om den grillas svart i skinnet över öppen eld och slukas med mycket wasabisenap!
 
 
Och äntligen fick jag dra ut och lufta mig tillsammans med min gula springare. Jag trampade allra längst ut på Skeppsviksvägen i Eckerö, favoritrundan, där havet tedde sig blåare än någonsin. 
 
 
Livet ändå. Enkelt, men underbart!
 
Allmänt, tid, träning och hälsa | livet på landet | |
Upp