Pappershögarna

Under ledigheten har jag sysselsatt mig med att sortera och rensa, bland annat ur en stor platt kartong från ett känt möbelvaruhus som var fullproppad med gamla fotografier, cd-skivor och TV-spel och som jag har förvarat under sängen. Det blev en nostalgisk minnesresa då jag plötsligt var 15 år och befann mig på klassresa till Norge, åkte vidare på suparresa till Turkiet 1998, skålade in millennieskiftet i hemsydd klänning och födde en liten son. Farmor dök upp på flera av bilderna och en liten tår kröp fram ur ögonvrån då jag varsamt lade ner henne i högen bland alla andra guldkorn. På den tiden då man inte hade digitalkamera hade man ju inte en aning om hur bilden blev innan den framkallades. Många suddiga eller motivlösa bilder och dubbletter förpassades till slänga-påsen och till slut fick jag plats med Farmor och alla de andra guldkornen i en skokartong. Nu kan jag dammsuga under sängen igen!
 
 
Jag har även tagit itu med de ändlösa pappershögarna som samlas på skrivbord, hyllplan, i lådor och skåp - ett virrvarr av kvitton, jul- och födelsedagshälsningar, handskrivna recept och broschyrer. Det kan vara svårt att göra sig av med det fina födelsedagskortet man fick av bästa vännen på sin 20-årsdag, men jag lovar att din BFF inte blockar dig vare sig IRL eller från FB för att du vill skapa lite ordning och reda!
 
Mitt tidigare system för betalda och obetalda räkningar har varit att lägga dem i en skrivbordslåda där de obetalda förpassades från vänster sida till höger efter att betalningen var gjord. Där har de delat utrymme med diverse andra viktiga papper och när lådan varit full efter ungefär två år har jag lagt dem i en påse som gömts överst i garderoben. Jag köpte några nya pärmar och sorterade alla papper ur viktiga lådan under märkta mellanblad. Jag kommer nu att ansluta alla mina fasta utgifter till e-faktura.
Hur länge bör man egentligen spara sina skatteutredningar, deklarationer, räkningar och kvitton eftersom det mesta ändå sparas elektroniskt nu för tiden?
 
Det är lätt att låtsas att pappershögarna försvinner om man knölar ner dem i en låda eller gömmer dem under sängen. Ditt undermedvetna är dock ytterst medvetet om att högarna existerar och det är inte förrän du faktiskt tagit itu med dem som ordningen blir återställd, såväl fysiskt som psykiskt. Om inte annat kan det bli en trevlig trip down memory lane!
 
Allmänt, Rensa | |
Upp