Glada hönor ger goda ägg!

En av de bra sakerna med att flytta ut på landet är att vi äntligen kan skaffa höns! På Johans gård finns ett grönt skjul där det i ett av rummen en gång varit hönshus, men som nu fungerar som förråd. Nu ska där röjas, sopas och inredas så att det småningom kan flytta in några glada pullor som kan förse oss med ägg för husbehov. 
 
Tillsvidare köper jag, om jag är lat och oplanerad, ekologiska ägg i butiken men har jag vägarna förbi Glada Hönan svänger jag förbi där och plockar upp pinfärska, ekologiska och härproducerade frukostägg. Jag tar med mig mina tomma äggkartonger som återanvänds.
 
Idag sken eftermiddagssolen och hönorna hade just blivit utsläppta när jag kom för att hämta äggen. De spatserade omkring, lyfte högt på fötterna (snön var väl lite kylig kan tänkas) och småpratade lite med varandra. Och inte var de blyga inför främlingen som stod på andra sidan nätet och knäppte bilder. 
 
 
 
 
 
Har du koll på siffrorna?
 
Den första siffran i äggproducentkoden som hittas på förpackningen, eller på ägget, står för produktionsmetoden.

0 = Ekologiska ägg 
2 = Ägg från golvhöns
3 = Ägg från burhöns
 
"Ekologiska hönor måste få komma ut minst från maj till oktober. För varje höna ska minst fyra kvadratmeter utrymme utomhus reserveras och inomhus får det finnas högst sex värphönor per kvadratmeter. För ekologisk äggproduktion finns detaljerade krav på bland annat utfodring, uppfödningsförhållanden och medicinering."
 
Ni förstår att jag är ivrig, men jag får hålla mig till tåls ett par månader ännu tills lägenheten är tömd och vi kommit tillrätta i vårt nya boende innan Etel, Hjördis, Gertrud (jo, jag har döpt dem redan) och de andra brudarna kan förgylla en enkel vardag.
 
 
Allmänt, Hållbarhet, mat, miljö | ekohöns, ekoägg, skaffa höns | |
#1 - - Camilla:

vi ska börja med vårt hönshusbygge så fort det blir lite varmare... så himla härligt med egna ägg sen.. :-)

Svar: Som att vinna högsta vinsten varje dag. Liksom.
Jenny

Upp